STEF, de Franse logistieke dienstverlener in opslag en vervoer van gekoelde en ingevroren voedingsmiddelen, gaat zijn naam ook in Nederland op de vrachtauto’s zetten.

Zo verdwijnt de naam Speksnijder Bodegraven van de trucks. Christian Dooms, topman van STEF in Nederland, geeft tekst en uitleg.


De naam Speksnijder Bodegraven verdwijnt geleidelijk van de gevels en de vrachtauto’s?
Ja. Dat geldt ook voor de naam Vers Express. STEF voert voortaan één merknaam en één logo in Nederland in. Dat deden we eerder al in België, waar STEF drie vestigingen heeft. Speksnijder Transport werd in 2014 overgenomen en heet voortaan STEF Bodegraven. Vers Express, in 2016 overgenomen, wordt STEF Eindhoven. Dat geldt niet voor Netko, een in 1999 opgerichte koel- en vriesvervoerder met vestigingen in Raalte en Coevorden. In dat bedrijf nam STEF eind vorig jaar een belang van 40%. De drie bedrijven completeren wel het Nederlandse netwerk.

In Nederland zijn nu genoeg vestigingen.

Waar is het STEF om te doen in Nederland?
We willen geconditioneerde opslag en koel- en vriestransport aanbieden voor het hele land, maar ook voor de Benelux en een veel groter deel van Europa. Beperken we ons even tot Nederland, dan is STEF Bodegraven de draaischijf in de Randstad, in de stedendriehoek Amsterdam-Rotterdam-Utrecht. We hebben in september van dit jaar in Bodegraven nog eens vijfduizend vierkante meter aan capaciteit toegevoegd aan de bestaande 6.500 vierkante meter. Er is drieduizend vierkante meter extra voor orderpicking beschikbaar gekomen. De uitbreiding in Bodegraven vergde een investering van 8 miljoen euro.

Nederland is groter dan de Randstad…
Ja, voor het noordoosten verzorgt Netko het vervoer van koel- en vrieslading, met in Raalte opslag voor lading tussen 2 en 4 graden Celsius en een vloeroppervlak van 2.500 vierkante meter. Dit bedrijf heeft trouwens ook vestigingen in Coevorden en Heerenveen. Netko kan ook transporten van en naar België en delen van Duitsland uitvoeren. Vers Express, in Eindhoven, heeft een warehouse van tweeduizend vierkante meter en neemt het vervoer in het zuidoosten van Nederland voor zijn rekening. In België, waar STEF ook drie vestigingen heeft, hanteren we dezelfde logica om het hele land te kunnen bestrijken.

STEF zal dus niet snel in de buurt van Bodegraven nog meer bedrijven bijkopen?
Nee, dat ligt niet voor de hand. Als zich kansen voordoen, zullen we er overigens de ogen niet voor sluiten. Maar STEF heeft nu in zowel Nederland als België genoeg strategisch gelegen vestigingen om in beide landen een goede en snelle dienstverlening aan te bieden, ook voor verladers die maar enkele pallets met koel- en vrieslading voor vervoer aanbieden. We doen dat voornamelijk met bakwagens, waarin achttien pallets meekunnen. We werken daarmee vooral voor de kleine voedingsindustrie, met veel opdrachtgevers die beperkte hoeveelheden lading naar de detailhandel laten overbrengen.

Iets heel anders: uw bedrijf bezegelde vorig jaar een samenwerking met het Duitse Nordfrost. Is dat de opmaat voor een fusie of overname?
Nee, met Nordfrost heeft STEF een operationeel partnership. Ons bedrijf is sterk vertegenwoordigd in Frankrijk, de Benelux, Spanje, Portugal, Italië en Zwitserland. De samenwerking met Nordfrost versterkt ons netwerk in met name Duitsland en Oostenrijk en in Scandinavië. Er is ook wel enige overlapping, in bijvoorbeeld de Benelux en Italië. Er is trouwens een enorme consolidatieslag gaande in het Europese koel- en vriesvervoer. Een jaar of wat geleden waren er in onze bedrijfstak in Nederland nog zo’n vijftien flinke spelers. Dat zijn er nu nog maar vier of vijf.

Voor STEF is de samenwerking met Nordfrost dus vooral een mogelijkheid om zich in het noorden en oosten van Europa te versterken?
En omgekeerd: voor Nordfrost biedt de samenwerking meer kansen in het zuiden van ons werelddeel. STEF zelf streeft vooral naar organische groei, en dat lukt ons de laatste jaren goed. Maar, zoals ik al zei, opportuniteiten zoals Speksnijder en Vers Express zullen we nooit uit de weg gaan, als ze een aanvulling van ons netwerk kunnen opleveren.