Het Deense staatsproject-vehikel Femern A/S heeft de opdracht ter waarde van 3,4 miljard euro definitief toegekend aan het zeven leden tellende consortium, waar zij deel van uitmaken.

Het project levert BAM ongeveer 850 miljoen euro omzet op, en Dredging International, onderdeel van Deme, zo’n 700 miljoen. Penvoerder voor de tunnelcontracten is het Franse VINCI Construction Grands Projets.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Achttien kilometer

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland wordt de langste afgezonken weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein.

De enige verbinding nu is de ferry tussen Rødby en Puttgarden van Scandlines, die er een uur over doet, of een 160 kilometer lange omweg via het Deense Jutland.

Het is geen verrassing dat het megaproject aan het consortium Femern Link Contractors is gegund. Dat kreeg de opdracht vier jaar geleden al onder voorwaarden, maar de vergunningverlening heeft veel tijd in beslag genomen. De deelnemers hebben het ontwerp en uitvoeringsmethoden sindsdien zo veel mogelijk verder uitgewerkt.

BAM en Dredging noemen geen datum waarop de tunnelverbinding klaar moet zijn. Volgens Femern A/S was de oorspronkelijke streefdatum medio 2026. Maar aangezien de bouw naar verwachting achtenhalf jaar gaat duren, is de opening niet voor 2028 te verwachten.

De Nederlandse baggeraars Van Oord en Boskalis zijn via een ander consortium ook bij het project betrokken. Zij graven onder meer de zestien kilometer lange sleuf voor de tunnel, waarin een vierbaans snelweg en een dubbelspoor-verbinding komt. Ook leggen ze een werkhaven aan voor de bouw van de afzinkbare tunnelsecties.

1800 vrachtwagens

Femern A/S verwacht dat vier jaar na de opening dagelijks ruim tienduizend personenauto’s en bijna 1800 vrachtwagens van de verbinding gebruik zullen maken. De investering moet via tolheffing in 36 jaar worden terugverdiend.  Daarvoor zijn al in 2015 voorlopige tarieven vastgesteld.

Personenauto’s gaan 494 Deense kroon (66 euro, prijspeil 2015) betalen en vrachtwagens 2082 kroon (279 euro). Die prijzen zijn afgeleid van de huidige tarieven van de ferryverbinding van Scandlines.

De tarieven voor het spoorvervoer zijn nog niet vastgesteld, maar de Denen gaan ervan uit dat die sector jaarlijks zo’n 400 miljoen kroon (ruim vijftig miljoen euro) zal bijdragen.