Bij de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal ging VolkerWessels er nog vanuit dat het sluisproject bijna 4 miljoen euro duurder zou uitvallen. Dat blijkt nu dus bijna tweemaal zoveel te zijn. Eerder zadelde het project, OpenIJ genaamd, de twee bouwers ook al met vele miljoenen euro’s extra kosten op.

BAM meldde donderdagochtend op eigen initiatief dat sprake was van een tegenvaller, bij de publicatie van zijn halfjaarcijfers. VolkerWessels komt pas volgende week met zijn halfjaarresultaten en omdat het bedrag van de voorziening niet heel hoog is, heeft het bedrijf donderdag geen eigen persverklaring naar buiten gebracht. Pas na vragen van ANP werd duidelijk dat ook VolkerWessels extra miljoenen moet uitgeven.

Afzinken

De extra euro’s waren nodig voor het nemen van voorzorgsmaatregelen voor het afzinken van het tweede caisson. BAM benadrukte dat de werkzaamheden wel volgens schema lopen. De planning is nu dat de eerste schepen begin 2022 door de sluis kunnen, meer dan twee jaar later dan aanvankelijk gepland.

Dat dit project in de voorbije jaren een hoofdpijndossier is geworden voor BAM en VolkerWessels, komt voornamelijk door een constructiefout. De deurkas van het binnenhoofd, waar de sluisdeur aan de zijde van het kanaal en de reservedeur in komen, bleek niet stijf genoeg. Dit probleem werd getackeld door het aanbrengen van extra wapening in de wanden van het caisson en het plaatsten van tijdelijke tussenwanden.