De intelligente verkeerslichten kunnen vrachtauto’s herkennen en met hen via boordapparatuur communiceren. De lichten kunnen bij aantocht van een vrachtauto de ‘groentijd’ verlengen – dus een kruising wat langer vrijhouden voor vrachtverkeer – en chauffeurs een adviessnelheid doorgeven om van de groene golf op een route gebruik te maken.

Brandstofbesparing

Dit voorkomt veel stoppen en optrekken van trucks en levert daarmee een aanzienlijk brandstof- en dus milieuvoordeel op. De slimme verkeerslichten kunnen chauffeurs ook op de hoogte houden van eventuele incidenten, van de staart van files, van wegwerkzaamheden en dergelijke.

De proef in Utrecht maakt deel uit van een landelijke test van slimme verkeerslichten, georganiseerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, met medewerking van onder andere Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en het bedrijfsleven, onder de naam ‘Talking Traffic’. Daaraan doen ongeveer zestig regio’s mee.

N201

In Utrecht gaat het om de N201, een uitwijkroute voor veel vrachtverkeer bij oponthoud op de snelwegen. Om aan de proef deel te nemen, dient het voertuig te zijn voorzien van boordapparatuur die met de verkeerslichten kan communiceren.