Dat afsluiten had echter geen dag later moeten komen, want de brug stond op het punt het te begeven. Dat stellen hoogleraar constructieleer Rob Nijsse en emeritus hoogleraar Veiligheidskunde en Rampenbestrijding Ben Ale na bestudering van het onderzoeksrapport van bureau Beerenschot.

Restlevensduur zes dagen

De brug zou op het moment van afsluiten nog een ‘restlevensduur’ hebben gehad van zes dagen. Deze levensduur zegt iets over hoeveel klappen de brug nog kan hebben, voordat hij het begeeft. Volgens de twee deskundigen was het een wonder dat de brug van de A27 niet is ingestort. Een ramp zoals in Genua vorig jaar met de ingestorte Morandibrug had in Nederland ook kunnen gebeuren volgens hen.

Volgens EenVandaag zijn de inspecteurs van Rijkswaterstaat zeer geschrokken toen ze in de nacht van 10 op 11 oktober 2016 de Merwedebrug hebben onderzocht. De brug bleek veel zwakker dan werd aangenomen. Zo moesten onder meer 24 verbindingen in de constructie moesten worden versterkt. De brug werd daarom direct afgesloten voor verkeer van meer dan 3,5 ton.

In praktijk betekende dit dat alleen personenauto’s en bestelbusjes eroverheen mochten. Dit leidde tot veel extra reistijd en kosten voor het wegtransport. Schadevergoedingen bleven tot dusver grotendeels uit.

Twijfel over toezicht

De twee deskundigen twijfelen aan de kwaliteit van het toezicht op Nederlandse infrastructuur. Zo stelt Ale dat hij al vaker tegen ambtenaren, ministers en directeuren waarschuwt voor dergelijke situaties., maar dat er niet genoeg gebeurt.

Lees ook: Eén transporteur gecompenseerd voor afsluiting Merwedebrug