Voorlopig gaat het nog om voorbereidende werkzaamheden. Zo wordt na het weekend begonnen met de aanleg van een bouwterrein in het weste­lijke deel van het Oeverbos, ook wel Lickebaertbos genoemd, tussen Vlaardingen en Maassluis. Dat stuk wordt dan afgesloten voor wandelaars en fietsers.

In hetzelfde gebied wordt maandag een begin gemaakt van het verwijderen van vier 600 meter lang ‘loze leidingen’, die nu nog onder de Nieuwe Waterweg door lopen. Dat gebeurt door ze er stukje voor stukje uit te trekken. De machine waarmee dat gebeurt, komt in het Oeverbos. Op de zuidoever wordt een machine opgesteld die er volgens opdrachtgever Rijkswaterstaat voor zorgt dat de leidingen ‘los in de bodem’ komen te liggen. De leidingen werden in het verleden onder meer gebruikt voor transport van CO2 en drinkwater, maar zijn nu niet meer in gebruik.

Vaarweg

Ook gaan daar maandag de eerste baggerwerkzaamheden al van start in de vaarweg, die ter plekke overigens officieel Het Scheur heet. Het water vlakbij de oever wordt uitgediept ten behoeve van pontons, die nodig zijn voor de bouw van een zogenoemde kistdam. Die dient weer als ondersteuning voor de bouw van de noordelijke toerit van de 950 meter lange tunnel onder de vaarweg door. Opmerkelijk genoeg spreekt RWS overigens over de Maasdeltatunnel, niet over de Blankenburgtunnel.

Tenslotte gaat BAAK, bestaande uit het Nederlandse Ballast Nedam, het Belgische Deme en het Australische Macquarie, op drie plekken beginnen met rooien van bomen. Rijkswaterstaat verzekert dat voor elke gevelde boom ergens anders een vervangend exemplaar wordt aangeplant. Het betreft twee plekken op de zuidelijke oever aan de westkant van Rozenburg en een locatie aan de noordkant waar de nieuwe weg op de A20 wordt aangesloten.

Prijs

Met een prijskaartje van 278 miljoen euro per kilometer wordt de 4,2 kilometer lange A24, zoals de nieuwe weg officieel gaat heten, een van de duurste stukken asfalt van Nederland. Rijkswaterstaat heeft nog geen datum genoemd wanneer de nieuwe verbinding klaar moet zijn en houdt het voorlopig op medio 2022-2024. Het project omvat de aanleg van een tunnel onder de waterweg door, evenals de ruim vier kilometer lange zesbaans snelweg. Verder komen er een landtunnel en twee knooppunten. Tevens wordt de A20 verbreed tot tweemaal driebaans, tussen de nieuwe A24 en het Kethelplein.