Uit onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht bleek eerder deze week dat het mogelijk is om twee keer zes smalle rijstroken aan te leggen binnen de bestaande ‘bak’ waarin de huidige snelweg ligt. Er kunnen dan geen vluchtstroken komen, maar in elk geval is een wegverbreding die ten koste gaat van natuurgebied Amelisweerd, dan niet nodig.

Schultz stelt echter dat eerdere ontwerpen voor twee keer zes rijstroken binnen de bestaande bak steeds zijn afgewezen om veiligheidsredenen. Ze laat daarom een commissie onder leiding van oud-burgemeester Nico Schoof kijken naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid van het Utrechtse voorstel.

Schoof onderzoekt al of alternatieven voor de wegverbreding door de minister goed zijn bekeken. Zijn rapport zou eigenlijk begin maart komen, maar komt door het extra werk later dit voorjaar.

Schultz wil de weg bij Utrecht graag verbreden naar twee keer zeven rijstroken om in de toekomst files te voorkomen. In het regeerakkoord staat dat de besluitvorming over de verbreding van de A27 zal worden afgerond. Ze heeft aangegeven dat ze de uitkomsten van het onderzoek van Schoof serieus zal nemen.