De Raad verklaarde woensdag onder meer een bezwaar van ondernemers in het Maastrichtse stadsdeel Wyck ongegrond. Zij vrezen economische schade. De vrees voor te veel fijnstof is volgens de Raad ook ongegrond. De aanleg van de tunnel is nu onherroepelijk.

Bezwaren van de bewoners van twee appartementencomplexen, die naast geluidsoverlast tijdens de bouw ook verzakkingen vrezen, werden eveneens verworpen. Het beroep van een projectontwikkelaar die te veel herrie in een naburig nieuwbouwproject vreest, werd ook verworpen.

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zegt blij te zijn dat er een eind komt aan de ergernis over de stoplichten op de A2 bij Maastricht. “Stoplichten horen niet thuis op een internationale verbinding”, aldus de minister.

Volgend jaar kan worden begonnen met het graven van de tunnel. Het gaat om een gestapelde tunnel, die in december 2016 klaar moet zijn. Het doorgaand verkeer rijdt dan in de onderste buizen, het plaatselijke verkeer in de bovenste. De vier buizen krijgen elk twee rijstroken.

Zo’n 80% van het huidige verkeer gaat na aanleg van de tunnel ondergronds.