Het eerste gestremde containerschip uit het Suezkanaal arriveert woensdagmiddag in Rotterdam, zo laat het havenbedrijf weten. De MSC Rifaya zou dinsdagavond al verwacht worden bij de APMT 2 terminal in de Amaliahaven, maar door de hevige wind is de aankomst vertraagd.

Volgens een woordvoerder van het havenbedrijf verandert ook de situatie van de ankergebieden om containerschepen in staat te stellen sneller geholpen te worden. Zo mogen containerschepen, bij drukte, in ankergebieden liggen waar normaal gesproken alleen tankers liggen. Ook is er overleg met de kustwacht om te kijken of er extra ankergebieden kunnen worden ingericht die dichter bij de haven liggen.

Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat er grote problemen ontstaan. Normaal gesproken ontvangt de haven gemiddeld tachtig zeeschepen per dag. Dat zullen er vanaf woensdag of donderdag waarschijnlijk zo’n 10 procent meer zijn. In Rotterdam gebeurt het volgens een woordvoerder wel vaker dat er tijdelijk meer schepen komen, bijvoorbeeld als gevolg van extreme weersomstandigheden.

Daarnaast geeft het havenbedrijf aan dat deepsea containerterminals 24/7 open zijn, alleen is dat bij de ontvangers van containers vaak niet het geval. Het havenbedrijf doet daarom een appèl op de bedrijven om ook 24/7 open te gaan, om zo schepen effectiever af te handelen.

Binnenvaart

Zodra de schepen in de haven zijn aangekomen, is het de bedoeling dat ze zo snel mogelijk ook weer de haven verlaten via het achterlandvervoer om opstoppingen tegen te gaan. Joop Mijland, directeur van BCTN, één van de de grootste spelers in het containervervoer over water binnen de Benelux: ‘Exportklanten die hun exportcontainers niet kwijt kunnen op een deepseaterminal vanwege de verschoven vaarschema’s kunnen bij ons de containers aanleveren. BCTN zorgt ervoor dat ze tijdig worden aangeleverd bij de deepseaterminal.’

Mijland gaat de maximale capaciteit van alle binnenvaartschepen (zo’n 20.000 teu gecombineerd) inzetten: drie schepen meer dan normaal. Hij gaat ervan uit dat de fixed windows blijven bestaan, ondanks de wijzigingen in de vaarschema’s. ‘In het achterland ontstaat misschien een beetje ophoping, maar in overleg met onze klanten moet die lading op tijd worden uitgereden naar dc’s.’

Daarnaast heeft BCTN ook contact gehad met deepseaterminals. Het bedrijf aangeboden om lege containers die in de weg staan mee te nemen naar de BCTN-achterlandterminals, waar ze ze gebruikt kunnen worden voor de export. Volgens Mijland gaat deze situatie nog ‘een aantal weken, zo niet maanden’ duren. Dit komt bovenop al een enigszins gefrustreerde supply chain met overvolle schepen, tekort aan containers en aanvoer die eigelijk niet te stuiten is. ‘Er is maar een beperkte beschikbare capaciteit, dus vertraging is niet tegen te gaan’, aldus Mijland.

Antwerpen

Het havenbedrijf Antwerpen verwacht de impact volgende week pas te voelen. De terminals zijn zich aan het voorbereiden op de stroom schepen. Zo heeft containerbehandelaar PSA Antwerp beslist dat voor de Europa- en Noordzeeterminal exportcontainers pas zeven dagen voor bevestigde aankomst van schip op de terminal mogen aangeleverd worden, zo laat de woordvoerder weten.