‘Met dit positieve advies komt er een einde aan een relatief langdurig en intensief medezeggenschapstraject’, melden de or en directie gezamenlijk op woensdag 7 april in een brief aan de medewerkers.

Later deze maand wordt de koopovereenkomst ondertekend, waarna de werknemers hun ‘forse’ tekenbonus direct ontvangen. Die bedraagt voor iedereen 1250 euro. Daarnaast krijgen alle werknemers een eenmalige uitkering die is gebaseerd op het aantal dienstjaren. Die loopt op van een bruto maandsalaris tot vijf dienstjaren tot vier maal het maandsalaris bij meer dan vijftien dienstjaren. Dat laatste geldt voor het grootste deel van de werknemers.

Ontslagbescherming

In het convenant tussen APMTR, onderdeel van Maersk, en de vakbonden bevestigde het bedrijf onlangs al verder eerder gemaakte afspraken over ontslagbescherming. Die komen erop neer dat de eerste vier jaar na de overname niemand om bedrijfseconomische redenen kan worden ontslagen. Iemand die daarna alsnog buiten de boot valt, heeft tot medio 2026 recht op een ontslagvergoeding die kan oplopen tot twee maal de oude ‘kantonrechtersvergoeding’.

Met de goedkeuring door de or is de laatste horde genomen in het verkoopproces, dat al bijna anderhalf jaar aan de gang is. De werknemers van APMTR hielden in september nog een week lang een langzaamaanactie om daarin ‘duidelijkheid’ af te dwingen. Containers werden vijf keer zo traag afgehandeld dan normaal.

Straddle carrier terminal

APMTR is de laatste grote ‘straddle carrier terminal’ in de Rotterdamse haven, waar de containers tussen de overslagkade en de opslag (stack) nog met handbediende machines worden vervoerd. Bij de andere terminals is dat vrijwel volledig geautomatiseerd.

Hutchison, moederbedrijf van aangrenzende ECT Delta Terminal, heeft toegezegd na de overname te zullen investeren in volledige modernisering van de terminal, die ooit overigens deel uitmaakte van ECT Delta. Daarbij zullen de straddle carriers worden vervangen door automated guided vehicles. Ook zal onder meer de huidige zeekade worden vervangen door een nieuwe constructie, waar de grootste containerschepen van meer dan 20.000 teu kunnen worden ontvangen.

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt gaf eind vorig jaar al zijn zegen aan de voorgenomen overname. Die denkt niet dat het leidt tot een overheersende positie van ECT/Hutchison, die ook nog over de Euromax-terminal beschikt. De concurrentie op de Maasvlakte bestaat verder uit de geautomatiseerde terminal van APM (MV2) en Rotterdam World Gateway met DP World en een aantal grote rederijen als aandeelhouders.