De AGV’s die gebruikt worden op een terminal zijn voertuigen waarop één container past die dan geautomatiseerd naar de juiste plek op de terminal wordt gereden.

De nieuwe AGV’s van VDL moeten de oudere, diesel aangedreven AGV’s (hierboven te zien op de foto) op termijn vervangen. De levering gaat van start tegen het einde van dit jaar en loopt door tot medio 2023, zo laat VDL weten. Deze order zorgt voor bijna een verdubbeling van het aantal VDL-geleidevoertuigen dat ECT in gebruik heeft. Bij twee eerdere orders in de afgelopen tien jaar werden 85 voertuigen afgenomen.

De nieuwe voertuigen vervoeren volgens VDL geheel autonoom en hybride-elektrisch 24 uur per dag containers tussen de kade en de containeropslag. In tegenstelling tot de huidige generatie AGV’s zijn deze voertuigen geluidsarm. Ook verbruiken ze ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen, aldus VDL.

Navigatiesysteem

Daarbij krijgt de nieuwe lichting een koppeling met het eigen navigatiesysteem van VDL. Dit systeem zorgt volgens het industrieconcern voor een efficiëntere containeroverslag. ‘Doordat AGV’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen er, door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten, meer containers per AGV worden vervoerd.’

De navigatie is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Volgens VDL hebben de nieuwe AGV’s het voordeel dat de voertuigen, in tegenstelling tot andere containerhandlingvoertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat maakt het volgens het industrieconcern mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.