Volgens HHLA zijn de sterke dalingen in het boekjaar 2020 te wijten aan de coronapandemie. Naast volumedalingen als gevolg van de pandemie en veranderingen in het marktaandeel hadden ook kostenvoorzieningen van ongeveer 43 miljoen euro impact op het bedrijfsresultaat, aldus de havengroep. ‘De voorzieningen worden gebruikt om herstructureringsmaatregelen in het containersegment uit te voeren.’

Containeroverslag

In 2020 daalde de containeroverslag ten opzichte van het jaar daarvoor met 10,6 procent tot 6.7 miljoen teu. HHLA zegt dat met name het Verre Oosten werd getroffen door pandemiegerelateerde volumetekorten. Deze regio is naar eigen zeggen van bijzonder belang voor HHLA.

‘Het wegvallen van diensten uit het Verre Oosten vanaf medio mei 2020 had een negatief effect op de volumes.’ De dalende overzeese volumes en de afname van het feederverkeer in de Baltische regio konden volgens de havengroep niet worden gecompenseerd door groei in andere scheepvaartregio’s.

Spoor

De omzet van de terminaldivisie daalde met 7,8% tot 737 miljoen euro en het bedrijfsresultaat daalde met 53.7% tot 65 miljoen euro.

In het achterlandvervoer daalde het volume met 1,9% tot 1,53 miljoen teu. Volgens HHLA ‘was de daling van het wegvervoer veel sterker dan die van het spoorvervoer’. Hoe hoog de daling van beide modaliteiten was, laat de havengroep niet weten. De omzet daalde met 2,1% tot 476 miljoen euro.