Nog drie BV-tjes hangen onder de holding van Ter Haak Beheer (THB). Dat waren er ooit een stuk of tien, waaronder het vlaggenschip, de overslagterminal USA in de Amsterdamse haven. Ter Haaks zakenimperium strekte zich ooit uit tot de logistiek, binnenvaart, opslag en containeronderhoud- en verhuur en zelfs vastgoed. Daarvan is nu weinig terug te vinden bij de Kamer van Koophandel.

Het begon in 1911 met grootvader Peter (Piet) ter Haak in de Buitenvisserstraat bij het Centraal Station van Amsterdam, vertelde een trotse kleinzoon Richard ter Haak bij het 100-jarig bestaan van het familiebedrijf zo’n tien jaar geleden. Dat vastgoed vol herinneringen had Ter Haak later nog teruggekocht en tot woningen omgebouwd, maar intussen is dat met veel andere bezittingen al verkocht of verpand. De Amsterdamse logistiek dienstverlener is nu ‘eigenlijk gewoon technisch failliet’, aldus een van vele schuldeisers, die anoniem wil blijven.

Ofschoon Ter Haak vorig jaar juni aangaf er met de crediteurs ‘bijna uit te zijn’,  is er sindsdien weinig gebeurd, zo laten diverse schuldeisers weten. De schulden aan bedrijven als het Rotterdamse Peinemann (5,25 miljoen euro), de geldschieters DWR en Faconnable (1 miljoen euro) en huurbaas EMA (1,3 miljoen euro) zijn nog steeds niet vereffend, stellen de bronnen. Een nieuwe ronde aan rechtszaken staat de betrokken partijen dan ook te wachten.

Zelf wil Richard ter Haak slechts summier reageren op de laatste ontwikkelingen rond het familiebedrijf. ‘Er klopt niets van wat jullie melden’, onderstreept hij. Verder wil hij alleen kwijt dat hij beroep heeft aangetekend tegen de uitspraken uit diverse verloren rechtszaken uit 2020. De uitkomst van die beroepszaken ‘kan nog geheel anders uitvallen’, stelt hij zelfverzekerd.

Veel mensen, zelfs sommigen van zijn schuldeisers, hadden de havenondernemer, in 2007 nog ontvanger van de prestigieuze Amsterdamse havenpenning, een mooi afscheid van de Amsterdamse haven gegund. Dat dit er niet is gekomen en het 110 jaar oude familiebedrijf nog steeds wordt belaagd door een grote groep schuldeisers, lijkt grotendeels te maken te hebben met de enorme schuldenlast die Ter Haak op het bedrijf heeft gestapeld, schulden waar de laatste tien tot vijftien jaar onvoldoende inkomsten tegenover stonden.

USA Terminal

Het hart van de Ter Haak Groep, de USA-terminal, werd begin vorig jaar overgedragen aan concurrent TMA Logistics. Het bedrijf zat met een grote achterstallige betalingspost van 1,3 miljoen euro aan huurbaas EMA, deels eigendom van schuldeiser Peinemann. EMA won begin vorig jaar een kort geding tegen de holding van Ter Haak en kreeg van de rechter een ontruimingsvordering toegewezen voor Ter Haaks activiteiten.

In het kielzog van de USA-terminal verdwenen ook de dochterbedrijven BCA Intermodal en CSY (IJmuiden) naar TMA, terwijl het filiaal van Ter Haak in Beverwijk (CTB) werd gesloten. De activiteiten van dochterbedrijf CSA (containerrepair) zouden naar het bedrijf Cbox Containers van zijn zoon Michael ter Haak verhuizen, maar uit data van de Kamer van Koophandel blijkt dat dit bedrijf nog steeds een 100% dochter van THB is, overigens met een negatief werkkapitaal van 155.000 euro. De overige twee dochters onder de houdstermaatschappij zijn Ter Haak Management (negatief vermogen 1,5 miljoen euro) en Container Company Amsterdam (-3,7 miljoen).

Eerder verdwenen al andere activiteiten van de Ter Haak Groep, zoals Ter Haak Logistics, in het kader van een schuldsanering die werd ingeleid door huisbankier Rabobank. Die greep ruim tien jaar geleden in bij het familiebedrijf en plaatste Ter Haak voor korte tijd zelfs onder curatele om de grote externe schuldenpost (40 miljoen euro) af te bouwen. Tegenover die enorme post stond nauwelijks eigen vermogen, blijkt uit berichtgeving uit die tijd.

Ook EMA, dat onder meer het erfpachtcontracten bezit van de haventerreinen van de USA-terminal, was ooit in handen van Ter Haak, maar verdween deels naar schuldeiser Peinemann. De afspraak was daarbij dat het Rotterdamse bedrijf zijn vorderingen kon innen via de huurbetalingen van USA-terminal. Het probleem was dat die huurpenningen maar deels aan EMA werden overgemaakt.

Executieveiling

Onderzoek van deze krant leert dat dezelfde huisbankier als hypotheekverstrekker eind vorig jaar gebruik heeft gemaakt van zijn pandrecht op het hoofdkantoor van de Ter Haak Groep in de Amsterdamse haven, gebouwd in 2008. Het kantoorgebouw (circa 2500 vierkante meter) werd op een online executieveiling in opdracht van de bank verkocht. Daarbij lag het laatste bod op ruim 920.000 euro, blijkt op de website van veilingbedrijf BOG Auctions.

De executieverkoop had directe gevolgen voor schuldeiser Peinemann, dat beslag had laten leggen op het hoofdkantoor om zijn miljoenenvordering kracht bij te zetten. Het Rotterdamse kraanverhuurbedrijf lijkt nu met lege handen te staan door de executieverkoop. Een andere partij schuldeisers, waaronder DWR, heeft blijkens eerdere berichten beslag laten leggen op de stoeterij en enkele andere privé-bezittingen van Ter Haak.