De woordvoerder van ECT zegt dat nu de toezeggingen zijn uitgevoerd, ACM de toezeggingendiscussie met ECT afsluit.

Concurrentierisico’s

Volgens ACM was het voor sommige binnenvaartschippers niet duidelijk aan welke eisen zij moesten voldoen om prioriteit te krijgen binnen het planningssysteem van ECT. De ACM zag daardoor concurrentierisico’s. De nu gebruikte planningscriteria van ECT zijn volgens ACM objectief, redelijk, niet discriminerend en transparant voor alle binnenvaartondernemers.

De toezeggingen golden voor de jaren 2019 en 2020 en gingen over de planningscriteria van ECT voor binnenvaartschepen die containers vervoeren tussen de diepzeeterminals van ECT in de Rotterdamse haven en het achterland. Door de nieuwe planningscriteria weten binnenvaartondernemers op welke manier de planning tot stand komt en aan welke eisen zij moeten voldoen om prioriteit te krijgen, aldus ACM.

Planningscriteria

Voor een periode van twee jaar, vanaf 1 januari 2019, heeft ECT gerapporteerd over de planningscriteria aan ACM. Deze rapportage is nu afgerond en daaruit blijkt volgens de woordvoerder van ECT dat het containeroverslagbedrijf heeft gedaan wat met ACM is afgesproken. De woordvoerder zegt dat de planning is opgedeeld in verschillende categorieën: binnenvaartoperators die varen op vaste schema’s, Duitslandvaarders, binnenvaartondernemers die varen in opdracht van belangrijke verladers en vaste punt-punt verbindingen.

‘Daar waar de betrouwbaarheid heel groot is en daar waar de volumes redelijk groot zijn en die ook regelmatig de terminals aandoen, vallen bij ons in de categorie specifieke lichters en die hebben voorrang in de planning op bijvoorbeeld ad hoc vaart’, zegt de woordvoerder.

Zekerheid

Daarnaast heeft ECT  zogenoemde fixed windows geïntroduceerd, waarmee vaste afspraken worden gemaakt met binnenvaartoperators dat de schepen op een bepaald moment behandeld worden. Bagchus: ‘Hier staat wel een tarief tegenover, omdat we ruimte reserveren. Ook staat er een grote call size tegenover.’

Joop Mijland, ceo van BCTN, de grootste speler in het containervervoer over water binnen de Benelux, beaamt dat de fixed windows voor zijn bedrijf zekerheid bieden voor de afvaarten. ‘Door onze volumes en de regelmaat kunnen wij gebruikmaken van de fixed windows.’

Ook heeft ECT vorig jaar Barge Transferium Maasvlakte (BTM) geïntroduceerd. ‘Wij verhuren een kraan en een ploeg aan bargeoperators die hun eigen planning doen in overleg met ons.’ Volgens de woordvoerder is de call size dan niet relevant. ‘Het is aan hen om voor kleine of grote schepen te kiezen.’

Nextlogic

In de loop van 2021 gaan bedrijven in de Rotterdamse haven waarschijnlijk Nextlogic gebruiken, aldus ACM. Nextlogic is een online planningssysteem voor de afhandeling van binnenvaartschepen waar verschillende diepzeecontainerterminals, vervoerders en andere dienstverleners bij zijn aangesloten.

Met de introductie van Nextlogic zal een groot deel van de binnenvaartschepen niet langer door individuele containerterminals worden ingepland, maar gebeurt dit centraal. ACM: ‘We blijven ook die ontwikkeling in de Rotterdamse haven volgen.’