Dat kwam vooral doordat de bedrijvigheid in de grootste Duitse haven, Hamburg, fors terugliep. De overslag daalde er met bijna 7% tot 109,2 miljoen ton. Bremerhaven en Wilhelmshaven deden het relatief beter. De eerste zag het volume met iets meer dan 2% dalen tot 46,6 miljoen ton, de andere met ruim 1% tot 22,8 miljoen ton. De Oostzeehaven Rostock daarentegen boekte een kleine groei van 0,7% en kwam net boven de twintig miljoen ton uit.

Corona

Het Duitse statistiekbureau schrijft de krimp volledig toe aan de coronacrisis. Die was in mei-juni op zijn hoogtepunt. De goederenoverslag lag toen ongeveer 16% onder het niveau van 2019. Daarna trad een kentering in en vanaf november lag de bedrijvigheid weer boven het niveau van dat jaar.

Uit de cijfers valt af te leiden dat de Duitse industrie tijdens de coronacrisis behoorlijk is blijven produceren. De afvoer via de havens daalde slechts met 1,4% tot 111 miljoen ton. De invoer daarentegen viel met ruim 9% terug tot 158 miljoen ton. De totale containeroverslag daalde met bijna 7% tot veertien miljoen teu.