Onder de naam H2Gate onderzoeken de vijf partijen de technische en commerciële haalbaarheid van het importeren en opslaan van waterstof op industriële schaal. Ook werken de partijen gezamenlijk aan een plan om import, opslag, distributie en handel mogelijk te maken. Volgens het havenbedrijf moet dit plan bestaan uit faciliteiten met een totale doorvoercapaciteit van 1 miljoen ton waterstof per jaar.

Waterstof

H2Gate verwacht dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen in de overgang naar een duurzaam energiesysteem. Amsterdam ontwikkelt momenteel initiatieven zoals de productie van groene waterstof. De partners vinden dat naast lokale productie van waterstof ook import nodig is om aan de toekomstige vraag in Europa te voldoen.

Het havenbedrijf zegt dat het waterstoftransport wel een uitdaging is. Om grote hoeveelheden te transporteren moet waterstof sterk worden gecomprimeerd en gekoeld. In het project wordt uitgezocht wat de mogelijkheden van de verschillende waterstofdragers zijn. Daaruit volgen later mogelijk studies en proefprojecten voor ontwerp en realisatie, aldus het havenbedrijf.

De kosten van het onderzoek worden door de vijf partijen gezamenlijk betaald. De hoogte ervan, kan de woordvoerder van Port of Amsterdam niet zeggen.