Het Havenbedrijf is een van de vijf partners in het consortium North Sea Power Hub, dat het eiland wilde ontwikkelen. Daar moest een een waterstoffabriek op komen, die zou draaien op groene stroom van windparken in de buurt van het eiland. Volgens Castelein is inmiddels duidelijk dat er op de Noordzee niet genoeg groene waterstof geproduceerd kan worden om in de behoefte te voorzien. De havenbeheerder onderzoekt nu hoe groene waterstof op grote schaal kan worden geïmporteerd.

North Sea Power Hub onderzoekt nu of er een keten van kleinere waterstoffabrieken op offshore platforms kan worden gebouwd. Denemarken besloot vorige week om zelf een kleiner energie-eiland aan te leggen voor de eigen westkust, dat daarop zou kunnen aansluiten. Rotterdam heeft zich volgens Castelein ‘min of meer’ uit het consortium teruggetrokken, omdat de haven vooral zijn met de aanleg van Maasvlakte 2 opgedane kennis op het gebied van landaanwinning wilde inbrengen.

Stikstofruimte

Castelein zei verder dat het Havenbedrijf tien miljoen euro heeft gereserveerd om stikstofruimte te ‘kopen’ van ondernemers. Die kunnen daarmee investeren om hun stikstofuitstoot te reduceren, waarbij Rotterdam de vrijgekomen ruimte zou kunnen benutten om investeringsprojecten uit te voeren. Zo probeert de haven te voorkomen dat investeerders afhaken. Volgens de haventopman staat er in totaal zo’n 4,5 miljard euro aan investeringen op het spel.

Hij is zeer teleurgesteld over het kabinetsbeleid ten aanzien van de stikstofcrisis, die volgens hem op dit moment een grotere bedreiging vormt dan de coronacrisis. De stikstofwet van minister Carola Schouten die vorige week in de Eerste Kamer is aangenomen, is volgens hem ‘niet eens een doekje voor het bloeden, maar een hele kleine pleister op een groot probleem voor heel Nederland’. Volgens hem heeft het havengebied zeven keer zoveel ruimte nodig dan wat de nieuwe wet oplevert.

MSC-volume

De haven probeert nu in overleg met de provincie Zuid-Holland zelf een ‘stikstofbank’ op te zetten om ruimte vrij te spelen, waarmee investeringen kunnen worden veiliggesteld. Castelein is optimistisch dat dat dit gaat lukken. ‘Maar’, zegt hij, ‘dat neemt niet weg dat ik het kabinet de maat blijf nemen. We hebben ook met spoed nationale wet- en regelgeving nodig.’

Hij zei verder optimistisch te zijn over de kans om ‘een heel deel van het MSC-volume in de toekomst in Rotterdam te laten anden’. De tweede rederij van de wereld is goed voor meer dan de helft van de totale containeroverslag in Antwerpen, vorig jaar twaalf miljoen teu, maar is in Rotterdam veel minder prominent aanwezig. ‘ We doen enorm ons best om heel aantrekkelijk te zijn voor MSC en een goede propositie voor hen te ontwikkelen, zoals we dat ook doen voor andere rederijen’, aldus Castelein.

NT sprak uitgebreid met Castelijn over de stikstofcrisis en over twee concrete projecten, de bouw van nieuwe containerkades op de Maasvlakte en de aanleg van een energie-eiland in de Noordzee. Bekijk hieronder het hele interview.