De huidige kaaimuur wordt volledig afgebroken en vervangen door een nieuwe. Na uitvoering van de werken kan de containerterminal schepen met grotere diepgang ontvangen.

16 meter

De huidige diepgang van schepen die aan de kaaimuur van Europa Terminal kunnen aanmeren, is beperkt tot een maximum van 13,5 meter. Om ook containervaart met grotere diepgang te ontvangen wordt de diepte van de kaaimuur van de terminal in lijn gebracht met de maximale diepgang van ongeveer 16 meter bij opvaart, aldus het havenbedrijf.

Jan van Mossevelde, directeur van PSA Antwerp, zegt dat dankzij deze verdieping Europa Terminal in het rijtje komt te staan van deepsea-containerterminals. Volgens Van Mossevelde komt deze belangrijke investering tegemoet aan de noden van de grote scheepvaartallianties. ‘Als de werken zijn afgerond kunnen we twee megaschepen tegelijkertijd afhandelen aan een vernieuwde terminal.’

Operationele impact

Om de operationele impact zo beperkt mogelijk te houden, worden de ingrijpende werken in drie fasen uitgevoerd. Hierdoor kan volgens het havenbedrijf een groot deel van de terminal steeds in dienst blijven terwijl een ander deel van de capaciteit afgeleid wordt naar PSA Noordzee Terminal.

De huidige kaaimuur met een lengte van bijna 1200 meter moet volledig afgebroken worden. Na deze afbraakwerken, wordt vervolgens een nieuwe kaaimuur gebouwd met een oriƫntatie die de vaargeul ter hoogte van Europa Terminal volgt.

Containerbehandelaar PSA Antwerp staat in voor de volledige vernieuwing van de inrichting van de aansluitende voorkade met onder andere nieuwe bevloering en grote containerkranen. De kaaimuur wordt uitgerust met infrastructuurmaatregelen om walstroom te kunnen implementeren. Een onderwaterdam zorgt voor bescherming van het nabijgelegen natuurgebied Galgenschoor, aldus het havenbedrijf.