In januari werd al bekend dat de goederenoverslag in de haven van Antwerpen in 2020 met 3,1% gedaald is tot 231 miljoen ton. Met het oog op de coronapandemie was deze daling beperkt te noemen en was dat te danken aan de containersector, die het goed bleef doen en ondanks corona een nieuw record van net boven de twaalf miljoen teu noteerde. De reefercontainers speelden hierin een rol.

Reefercontainers

Zowel op vlak van import als export was de groei van reefercontainers substantieel, zo laat het havenbedrijf weten. De Antwerpse resultaten (10,5%) zijn hoger dan de wereldwijde gemiddelde groei van de reefermarkt van 3 tot 4%. Het volume aan reefercontainers maakt een groter relatief deel uit van het totaal aantal behandelde containers in Antwerpen. 8% van alle behandelde containers in de haven van Antwerpen zijn koelcontainers ten opzichte van 7,3% in 2019, aldus het havenbedrijf.

Een aandeel van het reefersegment wordt ingenomen door het transport van farmaceutische producten. Om de kwaliteit van medische producten te garanderen doorheen het distributieproces riep de EU de GDP (Good Distribution Practice) richtlijnen in het leven. De haven van Antwerpen opereert naar eigen zeggen als eerste haven in de wereld in alle schakels van de logistieke keten volgens deze standaarden.

Cold chain en in het bijzonder de reefer container corridor met Latijns-Amerika blijven belangrijk, volgens de haven. De afgelopen jaren breidde de haven van Antwerpen haar bestaande aanbod uit met enkele first port of call diensten vanuit Latijns-Amerika.