Volgens dataleverancier S&P Global van Platts moeten containerschepen in de categorie 18.000 teu nu rekening houden met een afhandelingstijd van vijf tot zeven dagen, waar tot voor kort twee dagen de norm was. Volgens een door S&P geciteerde lokale expediteur begonnen de afhandelingstijden al in september op te lopen en zijn die sindsdien steeds langer geworden.

Ladingaanbod

Volgens terminal operator PSA ‘heeft Singapore net als veel andere havens over de hele wereld te maken met een sterke stijging van het aantal schepen en de aantallen containers’. Volgens het overslagbedrijf is de punctualiteit van de carriers gedaald tot het laagste niveau in tien jaar als gevolg van het enorme ladingaanbod, een gebrek aan lege containers en nieuwe lockdowns in veel landen.

Deze congestie heeft volgens S&P een prijsopdrijvend effect op de spottarieven voor containervervoer via Singapore naar Europa en Noord-Amerika. Volgens het platform zijn de spotprijzen voor een veertigvoets container van Singapore naar de Amerikaanse oostkust opgelopen tot tussen de 10.000 en 15.000 dollar, bijna het dubbele van het niveau in andere draaischijven, zoals Hongkong.

Wachten

Volgens AIS-data liggen er honderden schepen ten anker op de verschillende ankerplaatsen voor de kust van Singapore, waaronder een fors aantal containerschepen. Dat betekent niet dat ze allemaal op afhandeling liggen te wachten. Singapore is dankzij zijn strategische liggen een populaire plek om schepen te positioneren die ‘op orders’ wachten of die op de tweedehands markt worden aangeboden. Wel is duidelijk dat alle containerterminals vol bezet zijn.