In hun ogen is niet de huidige ladingpiek in de containervaart de belangrijkste oorzaak van de vertragingen in Amerikaanse havens, maar de beperkte openingsuren van de containerterminals. Met name het havenpaar Los Angeles/Long Beach heeft al maandenlang last van van ernstige congestie. Op de ankerplaatsen buitengaats liggen continu tientallen schepen te wachten, die gemiddeld pas na een dag of zeven naar binnen kunnen.

Sneller laden

Op dit moment kunnen de Amerikaanse havens simpelweg geen gelijke tred houden met hun Aziatische tegenhangers, die de schepen veel sneller laden dan de Amerikanen ze kunnen lossen, consteerde Hapag-Lloyd’s CEO, Rolf Habben Jansen, tijdens een paneldiscussie op de conferentie International Shipping Forum. Daarnaast zorgt de staat van de Amerikaanse haveninfrastructuur volgens hem voor ‘een structurele capaciteitsbeperking die op een bepaald moment moet worden aangepakt’.

Zowel Rolf Habben-Jansen als topman Jeremy Nixon van ONE wees erop dat de Amerikaanse terminals slechts vijf dagen zeventien uur per dag per week open zijn, terwijl Aziatische terminals zeven dagen per week 24 uur per dag draaien. Nixon: ‘Aziatische fabrieken produceren 24/7, terminals draaien 24/7 en schepen varen 24/7. Maar als we Noord-Amerika bereiken, zitten we niet meer in 24/7 werkomgeving’.