De watergebonden volumes zakten daarbij in verhouding het minst (-12%). De omzet boerde voor het eerst in tien jaar achteruit (-7,5%, naar 4,56 miljoen euro). Naast containeroverslag zat ook het transport van afval in de lift. Maar andere goederen verloren terrein. Dat was vooral het geval voor steenkool- (-24%) en houtproducten (-32%). Het was al het achtste jaar op rij dat de behandeling van binnenvaartcontainers groeide, maar nooit eerder werd een getal met zes cijfers bereikt.

Spoorwegaansluitingen

Ondanks de pandemie handhaafde Luik in 2020 zijn investeringen in nieuwe en vernieuwde infrastructuur. Vooral de spoorwegaansluitingen kregen daarbij aandacht. Op een haventerrein in Wandre anticiperen Newpharma en zijn aandeelhouder Colruyt op een toekomstige groei met de bouw van een nieuw distributiecentrum van 20.000 m². De werken moeten dit jaar voltooid worden. Newpharma verwacht om tegen 2023 vijftig tot honderd nieuwe medewerkers in dienst te nemen.

Nog in Wandre heeft dienstverlener Xeo Project de site van Germeau Carrière overgenomen. Het havenbedrijf zelf wil de komende jaren een nieuwe kaaimuur bouwen langs de industriezone van Hermalle-sous-Huy, goed voor een investering van 4,62 miljoen euro. Daarmee wordt een extra terrein van meer dan 3 hectare ontsloten. Er ligt ook en plan op tafel om de containerterminal van Renory uit te breiden.