Die namen zijn geselecteerd uit veertig biedingen. Twee locaties moeten nog worden aangekondigd. Volgens het ministerie van Financiën zullen de freeports tegen het einde van het jaar operationeel zijn.

Minder douaneverplichtingen

Bedrijven in deze vrijhavens komen in aanmerking voor allerlei stimulansen, waaronder subsidie op investeringen, belastingvoordelen en minder douaneverplichtingen. Volgens minister van Financiën Rishi Sunak gaat het om een operatie ‘op een schaal die we nog nooit eerder hebben gedaan’ en die unieke kansen schept voor Britse ondernemers.

Elke zone omvat een haven, omdat de douane- en tariefvoordelen zo zijn ingericht dat basisgoederen efficiënt en goedkoop kunnen worden verwerkt en opnieuw geëxporteerd, waarbij de normale invoerrechten worden vermeden. De zones kunnen zich  wel veertig kilometer uitstrekken en gebieden met elkaar verbinden die nu nog los van elkaar staan.

Profiteren

Woordvoerders van winnende bieders, waaronder Solent en Plymouth, zeiden dat het besluit enorme investeringen en duizenden nieuwe banen in hun regio’s gaat opleveren. Teesside en Humber verwachten te profiteren van een fonds om faciliteiten voor offshore wind te ontwikkelen. De branchevereniging RenewableUK noemt de selectie van de zones ‘een big bang moment voor offshore wind energieproductie’.

Veel Brexit-aanhangers zijn overtuigd voorstander van het concept van vrijhavens en prijzen het aan als een van de voordelen van het verlaten van de EU. Critici wijzen erop dat het VK tot 2012 al een vergelijkbaar stelsel kende, dat wegens gebrek aan succes is afgeschaft. Remainers hebben erop gewezen dat het EU-lidmaatschap alle voordelen van het freeports-concept en nog veel meer met zich meebracht.

Foto: Wikimedia