De omzetdaling was het gevolg van de lagere ruwe olie prijs die een negatief effect had van ongeveer 3 miljard euro. Lagere verkoopvolumes van conventionele olieproducten hadden een negatieve impact van circa 900 miljoen euro op de omzet. Bovendien veroorzaakte de zwakkere Amerikaanse dollar een negatief effect van rond de 200 miljoen euro op de omzet.

Bedrijfsresultaat

De sterke daling van het bedrijfsresultaat werd beïnvloed door voorraadwaarderingsverliezen van 119 miljoen euro (winst van 180 miljoen) en veranderingen in de reële waarde van openstaande grondstof- en valutaderivaten van -112 miljoen euro (69 miljoen), voornamelijk gerelateerd aan marge-afdekking.

De verkoop van Nynas resulteerde in een minderwaarde van 42 miljoen euro in het derde kwartaal. Andere aanpassingen voor een totaalbedrag van -312 miljoen euro werden geboekt in het vierde kwartaal met betrekking tot de sluiting van de Naantali-raffinaderij. Dit omvat een afschrijving van activa en kostenvoorzieningen voor sloop, sanering en personeel arrangementen.

Corona

Volgens Peter Vanacker, ceo van Neste, is de afname van de vraag naar olieproducten aanzienlijk versneld door de COVID-19-pandemie. Vanacker: ‘Om ons concurrentievermogen te verbeteren en te behouden, hebben we besloten om de raffinaderijactiviteiten te sluiten in het Finse Naantali tegen eind maart 2021.’ De focus komt volgens de ceo te liggen op de terminal- en havenactiviteiten van Naantali en het veranderen van het bedrijfsmodel in de olieproducten.

De Porvoo-raffinaderij wordt vervolgens ontwikkeld tot een plek waar hernieuwbare en circulaire grondstoffen verwerkt kunnen worden. Deze verandering zal leiden tot ongeveer 370 ontslagen. Vanacker zegt deze mensen op verschillende manieren te gaan ondersteunen.

Duurzame luchtvaart

Het brandstoffenbedrijf wil in 2021 net zoals vorig jaar onder andere inzetten op duurzame luchtvaart. Neste heeft afgelopen december een minderheidsbelang verworven in Aircraft Fuel Supply (AFS). AFS is eigenaar en exploitant van het brandstofopslagbedrijf van Schiphol. Door het aandeel in AFS wordt het voor het bedrijf mogelijk om luchtvaartmaatschappijen op Schiphol de duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) van Neste aan te bieden.

SAF wordt gebruikt door meer dan tien luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Neste beschikt momenteel over een jaarlijkse capaciteit van 100.000 ton SAF. Met de uitbreiding van de raffinaderij in Singapore in het vooruitzicht en met de mogelijke extra investering in een Rotterdamse raffinaderij, denkt Neste tegen het einde van 2023 uiterlijk de capaciteit te hebben om ongeveer 1,5 miljoen ton SAF per jaar te produceren.

Rotterdam

Met die mogelijke extra investering doelt Neste op het bouween van een nieuwe raffinaderij voor biobrandstoffen in Rotterdam. De Nederlandse havenstad krijgt volgens de Finse zakenkrant Kauppalehti de voorkeur boven Porvoo in Finland.

Het brandstofbedrijf zou 1,5 miljard euro willen steken in de nieuwe raffinaderij. Daarmee zou Rotterdam tot wel 500 miljoen euro goedkoper zijn dan Porvoo. Volgens Kauppalehti maakt Neste mogelijk deze maand al een definitieve keuze voor de locatie. De uiteindelijke investeringsbeslissing wordt voor het einde van het jaar genomen.

Vorig jaar november werd al bekend dat de brandstofproducent voor 258 miljoen euro de raffinaderij van Bunge op de Maasvlakte overneemt. Die grenst aan de bestaande bioraffinaderij van Neste en is daarmee verbonden.