De containeroverslag daalde met bijna 8% tot 8,5 miljoen teu, waardoor het verschil met Rotterdam (14,35 mln teu) en Antwerpen (12 mln) groter dan ooit is geworden. De Belgische haven haalde Hamburg in 2015 in als tweede containerhaven van Europa en sindsdien is het gat tussen beide in rap tempo gegroeid.

De Duitse haven maakte in het vierde kwartaal wel een deel goed van het verlies in de eerste helft van het jaar, dat in de dubbele cijfers liep. De totale overslag kwam in de laatste drie maanden van het jaar zelfs 3% hoger uit dan in 2019 en de daling van de containeroverslag bleef beperkt tot 1,2%.

Stukgoed

Over het hele jaar daalde de overslag van stukgoed, voor het overgrote deel containerlading, met 7,9% tot 87,8 miljoen ton en die van bulkgoed met 6,7% tot 38,5 miljoen ton. De overslag van steenkool viel met 35% terug tot 4,7 miljoen ton, ijzererts daalde met 4,4% tot 9,5 miljoen ton. De overslag van massagoed was 8,4% lager op 11,6 miljoen ton.

Port of Hamburg Marketing, dat de overslagcijfers publiceert, verwacht voor dit jaar licht herstel: ‘Met de hervatting van eerder opgeschorte afvaarten en aanvullende nieuwe diensten, zou een overslag van 130 miljoen ton en 8,7 miljoen teu haalbaar moeten zijn in wat naar wij hopen een verbeterende mondiale situatie zal zijn’.