Castelein maakt zich geen geen zorgen over de Vlaamse krachtenbundeling, maar voegde eraan toe de concurrentiepositie van Rotterdam scherp in de haven houden. Hij zei verder ‘niet heel veel synergie’ als gevolg van de fusie te zien omdat de twee havens ‘verschillende profielen’ hebben.

Ook het verschil in de ontwikkeling van de containeroverslag tussen Rotterdam (-3,2%, 14,35 miljoen teu) en Antwerpen (+1,3%, 12 miljoen teu) het afgelopen jaar bezorgt hem geen slapeloze nachten. Volgens hem is het verschil tussen beide havens precies hetzelfde als in 2016. ‘We maken ons geen zorgen, maar we blijven ook in deze sector wel zeer gespitst op onze positie in de markt’, aldus de haventopman.

Propositie

Te constateren valt wel dat de Belgische combinatie en de Nederlandse haven elkaar in het containersegment niet veel meer ontlopen. In twintigvoets eenheden was Rotterdam het afgelopen jaar nog altijd de grootste, met 14,35 miljoen teu tegen 13,8 miljoen teu. In tonnen hadden Antwerpen en Zeebrugge samen de overhand: 157 miljoen tegen 152,9 miljoen ton. Castelein zei die cijfers ‘niet zo interessant’ te vinden: ‘Wat telt is de propositie die je als haven kan bieden’.

Hij kondigde aan dat nog dit jaar een begin wordt gemaakt met de bouw van 2,4 kilometer aan nieuwe kades langs de Amaliahaven oop de Maasvlakte. Die nieuwe capaciteit is bestemd voor de uitbreiding van de terminals van Rotterdam World Gateway en APMT2, die beide ongeveer kunnen verdubbelen. Ze hebben beide een optie op die uitbreiding, maar hebben die nog niet afgeroepen. Het Havenbedrijf begint nu al met de bouw omdat die zo’n vier jaar in beslag neemt. Het laatste stuk nieuwe kade moet volgens Castelein in de tweede helft van 2024 beschikbaar zijn.

Concurrentiekracht

De havenbeheerder verwacht de komende vijf jaar zo’n anderhalf miljard euro in lopende en nieuwe projecten te investeren om de concurrentiekracht van het havencomplex verder te versterken. Gefrustreerd toonde de havenbaas zich over de impact van het stikstof-dossier, dat voorlopig nog muurvast zit. Hij verwacht dat een volgend kabinet waarschijnlijk pas in de tweede helft van volgend jaar voor verlichting kan zorgen. Intussen probeert de haven via regionale afspraken met onder meer de agrarische sector stikstofruimte los te peuteren om nieuwe projecten in gang te kunnen zetten.

Ook de Brexit blijft de gemoederen bezighouden. Volgens een analyse van het Havenbedrijf kan tien tot twintig miljoen ton van de ongeveer veertig miljoen ton Britse lading die jaarlijks door de haven door het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie geraakt worden. Volgens Castelein, die er nooit een geheim van heeft gemaakt de Brexit ‘een slecht idee’ te vinden, kan dat volume in het ergste geval wegvallen: ‘Dat verschuift dan niet naar andere havens, maar droogt gewoon op doordat de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie terugvalt’.

Lees ook: Overslag Rotterdam valt ruim 30 miljoen ton terug.