‘We hebben zoveel in de voorbereiding geïnvesteerd en het is toch heel slecht opgepakt. Ik ga geen namen noemen, maar er zijn nog steeds een paar grote jongens die het intern niet goed op orde hebben’, stelt Lucien Stötefalk, general manager bij DFDS. Kleinere bedrijven doen het wat hem betreft beter.

Expediteurs

Stötefalk maakt zich met name zorgen over de kennis bij hun klanten en bij douane-expediteurs, de specialisten die douaneformaliteiten voor bedrijven regelen. Dat zei hij tegenover staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Financiën), die dinsdag op werkbezoek was in Rotterdam. Evofenedex, de ondernemersvereniging voor logistieke bedrijven in Nederland, waarschuwde eerder al voor een gebrek aan dit soort personeel in Nederland.

Volgens DFDS lopen alle havens die met brexit te maken hebben vol door de extra administratie. Dat zorgt voor vertragingen en schopt de vaarschema’s in de war. Daarom overweegt DFDS nu boetes van enkele honderden euro’s per trailer voor bedrijven die in gebreke blijven.

Douaneformaliteiten

Sinds 1 januari 2021 maakt het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uit van de Europese interne markt en moeten bedrijven voldoen aan douaneformaliteiten om hun producten te kunnen importeren en exporteren tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU.

DFDS ziet dat aangifteformulieren voor export nog altijd niet op orde zijn. Per dag zijn 25 tot 40 formulieren onjuist ingevuld. Dat is met 4 procent nu wel lager dan de 12 procent in januari. Volgens de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) zijn de tot nu toe geweigerde goederen ‘op een hand te tellen’. Dat zijn met name dierlijke producten, zoals hondenvoer en zalm.

Containers

De komende maanden komen daar ook andere regels bij voor bijvoorbeeld de invoer van containers en de inspectie van goederen uit het Verenigd Koninkrijk. Daarvoor geldt nu nog een uitzondering. De staatssecretaris sprak haar zorgen uit over het dichtslibben van de haven van Rotterdam als de regels nog scherper worden en de volumes toenemen. ‘Het is net als files op de snelwegen, ineens staat straks alles vast.’ Ze stelde dat haar ministerie daar goed op zal blijven letten.

Jan Kamp, douaneregiodirecteur in de Rotterdamse haven, denkt dat het nog maanden duurt voordat iedereen weet wat hij moet doen. ‘Bedrijven moeten hele specifieke kennis in huis halen, maar hebben daar niet bij stil gestaan.’