Dit tweestedenakkoord is een soort officieel startschot. Het hele eenmakingstraject zal naar verwachting een jaar in beslag nemen. Daarna zullen de havens verdergaan onder de naam Port of Antwerp-Bruges. Op die manier hopen ze hun positie in de wereldwijde logistieke keten te bestendigen. Internationaal is volgens de partijen Bruges een veel bekendere merknaam dan Zeebrugge. Bovendien is Zeebrugge geen zelfstandige gemeente, maar een deel van de stad Brugge.

Containers en ro-ro

Antwerpen en Zeebrugge zijn volgens de Belgen erg complementair: zo is Antwerpen sterk in containers, stukgoederen en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro-ro-verkeer en de overslag van vloeibaar aardgas. Antwerpen is nu al de op een na grootste haven (278 miljoen ton goederen per jaar) en de grootste petrochemische hub van Europa.

De combinatie met Zeebrugge verandert die positie niet, maar versterkt ze wel. Zo zal het de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar) en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa zijn en meer dan 15% van de totale doorvoer van aardgas in Europa voor haar rekening nemen. Antwerpen en Zeebrugge gaan er ook prat op de samen de grootste cruisehaven van de Benelux te vormen.

Waterstof

Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart door binnenschepen op de Noordzee geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.

De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden voortgezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld. Port of Antwerp-Bruges wil ook de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof.

Belang

Antwerpen krijgt een belang van 80,2% in de fusiehaven, Brugge krijgt 19,8%. In de raad van bestuur zullen zes Antwerpse bestuurders en twee Brugse bestuurders en een Brugse waarnemer zetelen, naast vier onafhankelijke bestuurders. Jacques Vandermeiren, de huidige topman van de Antwerpse haven, wordt voorgedragen als de CEO van de nieuwe fusiehaven. Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) wordt voorzitter, burgemeester Dirk De fauw (CD&V) van Brugge ondervoorzitter.

Maar er blijft ook nog heel wat vaagheid. Zo is de rol van de gemeente Beveren, met een groot deel van de Antwerpse haven op haar grondgebied, onduidelijk. In de nabije toekomst zal een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars bedrijfscultuur, klinkt het.

Het akkoord drukt heel wat grote ambities uit over duurzaamheid en CO2-reductie, zonder in detail te gaan. Onder meer voormalig Antwerps burgemeester Bob Cools drukte al zijn twijfels uit over de mogelijke voordelen van de fusie. Die is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten.

Lees ook: