Dat is bijna 7% meer dan in 2019 toen er rond de negen miljoen kuub werd geleverd. Volgens Havenbedrijf Rotterdam, die dit meldt, bunkerden vooral containerschepen meer brandstoffen als stookolie, diesel en lng. Hogere vaarsnelheden, veelal om vertragingen in het vaarschema in te halen, noopten tot extra brandstofverbruik, aldus de havenbeheerder.

Stookolie, ofwel intermediate fuel oil, is met 7,5 miljoen kuub (78%) nog steeds veruit de meest verkochte scheepsbrandstof. Iets meer dan de helft daarvan was zwavelarme stookolie (very low sulphur fuel oil) met maximaal 0,5% zwavel. Schepen mogen wereldwijd niet meer op hoogzwavelige stookolie varen, tenzij ze een rookgasreiniger hebben.

Zwavelarm

Marine gas oil en marine diesel oil, maritieme varianten van diesel, waren samen goed voor voor 1,9 miljoen miljoen kubieke meter. Ook daarvan worden inmiddels zwavelarme varianten verkocht, sinds het verbod op het gebruik van hoogzwavelige scheepsbrandstof begin vorig jaar van kracht werd. In een groot deel van de Europese wateren geldt overigens een zwavellimiet van 0,1%.

Het gebruik van lng, vloeibaar aardgas, als scheepsbrandstof groeit snel, maar maakte vorig jaar met 200.000 kuub nog slechts 2% van de totale hoeveelheid uit. De havenbeheerder gaat ervan uit dat het aandeel fors zal blijven stijgen omdat een aantal rederijen, waaronder CMA CGM, contracten hebben gesloten om die brandstof regelmatig in Rotterdam te komen bunkeren.

Vergunningplicht

Rotterdam is sinds jaar en dag Europa’s grootste bunkerhaven, vooral doordat de prijzen er bijna altijd lager liggen dan in andere Europese havens omdat de brandstoffen op grote schaal in het havengebied worden geproduceerd. Toch lagen de verkopen tot voor enkele jaren geleden miljoenen tonnen hoger, omdat toen nog op grote schaal goedkope Russische stookolie werd aangevoerd. Die stroom is inmiddels weggevallen.

De sector valt sinds maandag 1 februari onder een vergunningplicht. De havenmeester heeft inmiddels vergunningen verleend aan 24 bedrijven, die samen goed zijn voor 143 bunkerschepen. Tien bunkerschepen hebben een speciale vergunning om lng te mogen leveren.