Nederland was goed voor 57,1% van het handelsverkeer, België voor 38,3% en alle andere landen samen voor 4,6%. De beperkte stijging – in behandelde volumes – is te danken aan het herstel van het transittransport. Dat was in 2019 fors gedaald en herstelde zich in 2020 met meer dan 20%.

Het transport van en naar Brussel zelf daalde met 5,3%, te wijten aan de lockdown tijdens het eerste semester. Toch is 2020 op dit vlak het op twee na beste jaar ooit: alleen 2018 en 2019 scoorden hoger. De beste resultaten werden neergezet in palletvervoer over het water, 33% meer dan in 2019. Ondanks een daling (-10%) in het eerste semester kon het containervervoer het verlies over het hele jaar beperken tot 5%. Met 42.452 is 2020 hierin het op 2019 na beste jaar ooit. In het kader van diversificatie zet de Brusselse haven meer en meer in op pallets en containers.

Bouwmaterialen

Bouwmaterialen behielden hun traditionele plaats bovenaan de lijst staan van behandelde producten, gevolgd door de olieproducten en de containers, ondanks de nagenoeg volledige stillegging van de bouwactiviteiten tijdens de lockdown in het voorjaar en de daling van de olieproducten als gevolg van de vermindering van het aantal verplaatsingen in dezelfde periode. Levensmiddelen en landbouwproducten kwamen als grote winnaars uit de crisis, volgens het havenbestuur door de stormloop op voedingsproducten tijdens de voorjaarslockdown.