Dat zei topman Jacques Vandermeiren van Havenbedrijf Antwerpen bij de presentatie van de overslagcijfers over het afgelopen jaar. Die laten zien dat de ‘coronaschade’ voor de Scheldehaven relatief beperkt bleef dankzij een sterk presterende containersector. De haven-ceo wees er, niet voor de eerste keer, op dat Europa’s tweede haven ten opzichte van de meeste andere havens in de Hamburg-Le Havre range ‘zeer goed standhoudt’.

Volgens hem is Certified Pick-up een belangrijk wapen in de strijd tegen de omvangrijke cocaïnesmokkel via de haven. In die nieuwe aanpak maakt de traditionele fraudegevoelige pincode voor het afhalen van containers plaats voor het digitaal versleutelen van containernummers. Anders dan de pincode kan die sleutel niet aan andere partijen in de keten worden overgedragen. Certified Pick-up is twee maanden geleden van start gegaan, de pincode wordt binnen een paar maanden uitgefaseerd.

Ontfutselen

Havenschepen en bestuursvoorzitter Annick De Ridder, die een deel van de presentatie voor haar rekening nam, stelde dat ‘het voor de drugsmaffia veel lastiger wordt om iemand de sleutel te ontfutselen’. Daardoor zou het voor criminelen moeilijker worden om containers met drugs langs de douane te krijgen. De Belgische douane maakte recent bekend vorig jaar in Antwerpen ruim 85 ton cocaïne in beslag te hebben genomen.

Vandermeiren zei verder te verwachten dat het met het project NextGen District eindelijk gaat lukken om het voormalige Opel-terrein aan de man te brengen. De bijna honderd hectare grote lap grond moet een broedplaats worden voor circulaire economie en energietransitie; er zou al veel belangstelling voor bestaan. Volgens de havenbaas worden er concrete gesprekken gevoerd met 25 gegadigden. Hij maakte verder bekend dat de havenbeheerder onder de naam Next Port International een joint venture heeft gevormd om het NextGen-concept ook in de Verenigde Staten en Azië onder de aandacht te brengen.

Lege fabrieken

Dat neemt niet weg dat zeker drie eerdere pogingen om de locatie een nieuwe bestemming te geven, strandden. Het Havenbedrijf probeerde het terrein eerst met lege fabrieken en al uit te geven, maar toen dat niets opleverde, besloot het later toch om de opstallen te slopen. Die operatie is inmiddels vrijwel afgerond. General Motors streek kort na de Tweede Wereldoorlog in Antwerpen neer, maar trok in 2010 de stekker uit de Opel-fabrieken.

Havenschepen Annick De Ridder liet tijdens de presentatie verder nog weten zich geen zorgen te maken over het besluit van de Britse chemieproducent Ineos om de bouw van een grote chemiefabriek te schrappen. Dat besluit betekent een halvering van het zogenoemde Project One, dat in eerste instantie investeringen ter waarde van zo’n drie miljard euro omvatte. Volgens haar reageert het bedrijf slechts op ‘evoluties in de markt’. Volgens haar blijft het de grootste investering in de chemische sector in vijfentwintig jaar en levert die straks veel banen op.

Lees ook: Antwerpse haventopman droomt hardop over nummer 1-positie