Het Londense Blue Ocean Capital (BOC) meldt samen met het Texaanse Crestline Investors een principe-akkoord met de Steinweg-groep te hebben bereikt over de acquisitie van het in het Eemhaven-gebied gevestigde containeroverslagbedrijf. Eind vorig jaar werd al bekend dat de Rotterdamse groep zich wilde terugtrekken uit de containeroverslag en RST in de etalage had gezet.

Shortsea

BOC-managing partner Jacob Ingemann Olsen zegt RST al een tijd te hebben gevolgd en dat de overname nog wacht op de goedkeuring van diens ondernemingsraad. Hij omschrijft het bedrijf als de grootste container hub voor de shortsea-sector in Europa met diensten op West-Europa, Scandinavië, Zuid-Europa en Noord-Afrika. Hij zegt verder dat de partners bereid zijn om in de terminal te investeren om verdere groei mogelijk te maken.

BOC richt zich met name op havens en terminals die deel uitmaken van het TEN-T netwerk van de Europese Unie, die het leeuwendeel van het Europese Maritieme vrachtvervoer verwerken en waar het grootste deel van het investeringsbudget naar toe gaat. Het heeft samen met Crestline Blue Ocean Terminals Limited opgericht, dat een netwerk van terminals en logistieke platforms wil ontwikkelen.

Directeur Andrey Panna van het Europese kantoor van Crestline zegt bereid te zijn ‘het RST-team te steunen om het bedrijf in de volgende groeifase te brengen’. Crestline omschrijft zichzelf als een institutionele beheermaatschappij voor alternatieve beleggingen en zegt gespecialiseerd in krediet- en opportune investeringen.