De Chinese bouwer CSSC heeft het eerste schip maandag overgedragen en in de loop van het jaar volgen er nog vijf. De laatste twee worden volgend jaar opgeleverd. Het was eigenlijk een opdracht van het ter ziele gegane eveneens Duitse Zeamarine, van wie UHL ongeveer een jaar geleden verschillende activa overnam. De laatste beschikt al over over negen soortgelijke schepen en vijf kleinere schepen.

Containercapaciteit

Zoals de naam aangeeft kunnen de F900-schepen met twee kranen in tandem zware stukken van maximaal 900 ton op eigen kracht lossen en laden. Ze hebben een containercapaciteit van 1001 teu en zijn voorzien van honderd reeferaansluitingen. Daarmee zijn ze zowel inzetbaar in het containervervoer als in het vervoer van de masten en rotorbladen van windturbines, die de komende jaren in groten getale worden gebouwd.

Ze kunnen windturbinebladen tot 120 meter lengte vervoeren, genoeg voor de grootste windturbines die er op de markt zijn. Zo hebben de bladen van de nieuwe Haliade X van General Electric een lengte van bijna 110 meter. De schepen kunnen achttien van die bladen tegelijk vervoeren, het equivalent van zes windturbines.

Zeamarine

UHL heeft de eerste F900-schepen ook overgenomen van het vorig jaar failliet gegane Zeamarine, dat op zijn hoogtepunt een vloot van tachtig schepen exploiteerde. Een deel daarvan is teruggegaan naar het Amerikaanse Intermarine, dat twee jaar geleden met het Duitse Zeaborn Zeamarine vormde. UHL chartert de nieuwe schepen voor veertien jaar van CSSC Leasing, dat net als de werf deel uitmaakt van de China State Shipbuilding Corporation.