Het Zwitserse bedrijf, dat sinds enkele weken voor 44% in handen is van DP World, heeft een internationale aanbesteding voor de gedeeltelijke privatisering van het haventrio gewonnen. Ze worden ondergebracht in het nieuwe bedrijf Alsaceteam, dat een joint venture is met de zeehavens Le Havre en Marseille-Fos. Operator van de drie terminals wordt de entiteit Alsaceterminal.

Concessies

Alsaceteam op zijn beurt neemt een belang van 39% in Euro Rhine Ports, de opvolger van het voormalige openbare havenbedrijf Ports de Mulhouse Rhin, dat de concessies van de drie havens in handen heeft. De andere 61% van de aandelen blijft in handen van vijf semi-overheidsorganisaties, waaronder de stad Mulhouse, de Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables France en de Chambre de Commerce et d’Industrie.

Swissterminal denkt de drie havens een stevige impuls te kunnen geven en verwacht dat de betrokkenheid van Le Havre en Marseille-Fos, de twee belangrijkste Franse containerhavens, leidt tot het openen van nieuwe spoorverbindingen naar die regio’s. Ook zijn er plannen om de verbindingen over water met Rotterdam en Antwerpen uit te breiden.

200.000 teu

Ottmarsheim, dat vijftien kilometer ten oosten van Mulhouse aan de Rijn ligt, is met een oppervlakte van 132 hectare de grootste van de drie havens en heeft een capaciteit van zo’n 200.000 teu per jaar. De haven wordt veelvuldig aangelopen door binnenschepen uit Rotterdam en Antwerpen en heeft spoorverbindingen met onder meer Le Havre, Marseille, het Zwitserse Birsfelden en Genua.

Huningue-Village-Neuf, op 35 kilometer ten zuidoosten van Mulhouse, is nu alleen nog een bulkgoederenhaven, maar krijgt volgens de Zwitsers een nieuwe containerterminal met spooraansluiting direct aan de grens met Zwitserland. Die krijgt 240 meter kade en moet 100.000 teu per jaar kunnen verwerken. Op termijn moet die de bestaande locatie van Swissterminal in Basel-Kleinhueningen vervangen, omdat die daar in verband met stadsontwikkeling uiterlijk in 2029 weg moet zijn.

Het derde haventerrein in het industriegebied Ile Napoléon ligt net buiten de stadsgrenzen van Mulhouse aan het Rijn-Rhônekanaal. Het zal blijven dienen voor de conventionele overslag van bulkgoederen en brandstoffen, aldus Swissterminal.