Dat meldt president Łukasz Greinke van Port of Gdansk in een uitvoerige nieuwjaarsboodschap. De haven moet in de komende vijf jaar groeien naar een overslagvolume van zestig miljoen ton per jaar. Het afgelopen jaar werd 48,5 miljoen ton lading verwerkt, waarmee de haven volgens Greinke nu voor het eerst in de Europese top-20 staat. Zijn doel is om de haven uiteindelijk uit te bouwen tot een draaischijf voor Centraal- en Oost-Europa.

Wegen en spoorlijnen

Een belangrijk stap dit jaar wordt de afronding van een programma dat gericht is op uitbreiding en modernisering van het wegen- en spoornetwerk in de buitenhaven ter waarde van 163 miljoen euro. Dat omvat onder meer de aanleg van ruim zeven kilometer aan wegen en tien kilometer nieuwe spoorlijnen en een grote parkeerplaats voor vrachtwagens. Dat moet leiden tot een betere toegang tot onder meer de Deepwater Container Terminal (DCT) Gdansk.

Daarnaast wordt er in de binnenhaven zo’n 125 miljoen euro geïnvesteerd in modernisering van de vaargeul en uitbreiding van kades en de verbetering van de navigatieomstandigheden. In totaal gaat het om de modernisering van vijf kilometer kade en de verdieping en verbreding van zeven kilometer vaarweg.

De haven zet verder in op de komst van een zogenoemde fsru, een floating storage regasification unit, in feite een drijvende lng-terminal, waar de brandstof van vloeistof naar gas wordt omgezet. Gdansk werkt voor dit project samen met de Poolse exploitant van gaspijpleidingen Gas System en de nationale maritieme autoriteit.