Volgens hem moet de overslagcapaciteit van de Vietnamese havens worden opgevoerd tot tussen de 1,1 en 1,4 miljard ton per jaar. Hij wees erop dat het overslagvolume in de afgelopen twintig jaar al is verachtvoudigd van 82 miljoen ton in 2000 tot meer dan 680 miljoen ton in 2020 en dat de overslag vorig jaar ondanks corona nog met 4% is gegroeid.

‘Na twintig jaar plannen heeft het zeehavensysteem van Vietnam grote vooruitgang geboekt in zowel kwaliteit als kwantiteit, en in feite hebben we onze doelstellingen gehaald’, zei Nguyen Nhat. Maar om aan de vraag naar import- en exportgoederen te kunnen blijven voldoen, zijn er er volgens hen nog aanzienlijke investeringen nodig om de capaciteit van de havens van Vietnam verder uit te breiden.

Containerhavens

Bij het uitbreiden van de havencapaciteit komt de nadruk te liggen op het verder ontwikkelen van de containerhavens Cai Mep bij Ho Chi Minh City in het zuiden van het land en Hai Phong in het noorden. Beide havens worden al met grote schepen aangelopen door de containerallianties, maar volgens Nguyen Nhat moet het niveau van de dienstverlening verder omhoog.