Dat blijkt uit een brief van vakbonden FNV en CNV, die in bezit is van NT. Daarin staat dat iedereen 1250 euro krijgt op het moment dat Hutchison zijn handtekening onder het koopcontract zet.

Eenmalige uitkering

Daarnaast krijgen alle werknemers een dag voordat de aandelenoverdracht plaatsvindt een eenmalige uitkering die is gebaseerd op het aantal dienstjaren. Die loopt op van een bruto maandsalaris tot vijf dienstjaren tot vier maal het maandsalaris bij meer dan vijftien dienstjaren. Dat laatste geldt voor het grootste deel van de werknemers.

In het convenant tussen APMTR, onderdeel van Maersk, en de vakbonden bevestigt het bedrijf verder eerder gemaakte afspraken over ontslagbescherming. Die komen erop neer dat de eerste vier jaar na de overname niemand om bedrijfseconomische redenen kan worden ontslagen. Iemand die daarna alsnog buiten de boot valt, heeft tot medio 2026 recht op een ontslagvergoeding die kan oplopen tot twee maal de oude ‘kantonrechtersvergoeding’.

Duidelijkheid

Met het akkoord lijkt een belangrijke horde genomen te zijn in het verkoopproces, dat al bijna een jaar aan de gang is en waarvan verwacht werd dat die tegen het eind van het jaar kan worden afgerond. De werknemers van APMTR hielden in september een week lang een langzaamaanactie om daarin ‘duidelijkheid’ af te dwingen. Containers werden vijf keer zo traag afgehandeld dan normaal.

Een woordvoerder van APMTR noemde de acties toen voorbarig omdat partijen nog volop in onderhandeling waren. Nu valt te constateren dat de gewenste duidelijkheid zich vertaalt in klinkende munt. De overeenkomst laat zien dat moederbedrijf APM er veel aan gelegen is het overslagbedrijf van de hand te doen.

APMTR is de laatste grote ‘straddle carrier terminal’ in de Rotterdamse haven, waar de containers tussen de overslagkade en de opslag (stack) nog met handbediende machines worden vervoerd. Bij de andere terminals is dat vrijwel volledig geautomatiseerd.

Modernisering

Hutchison, moederbedrijf van aangrenzende ECT Delta Terminal, heeft toegezegd na de overname te zullen investeren in volledige modernisering van  de terminal, die ooit overigens deel uitmaakte van ECT Delta. Daarbij zullen de straddle carriers worden vervangen door automated guided vehicles. Ook zal onder meer de huidige zeekade worden vervangen door een nieuwe constructie, waar de grootste containerschepen van meer dan 20.000 teu kunnen worden ontvangen.

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt gaf vorige maand zijn zegen aan de voorgenomen overname. Die denkt niet dat die leidt tot een overheersende positie van ECT/Hutchison, die ook nog over de Euromax-terminal beschikt. De concurrentie op de Maasvlakte bestaat verder uit de geautomatiseerde terminal van APM (MV2) en Rotterdam World Gateway met DP World en een aantal grote rederijen als aandeelhouders.

Ondernemingsraad

Het wachten is nu op het advies van de invloedrijke ondernemingsraad van APMTR over de voorgenomen overname. In de brief aan de leden zeggen de vakbonden, die ‘erg tevreden’ zijn over de bereikte resultaten, dat ‘de raad deze meewegen bij het advies dat nog moet worden uitgebracht’. 

OR-voorzitter Barry de Bel verwacht niet dat er nog voor het eind van het jaar advies zal worden uitgebracht: ‘Dat gaat waarschijnlijk in het eerste kwartaal van volgend jaar gebeuren. We gaan ons nu eerst buigen over dit akkoord tussen de bonden en de werkgever, want we hebben nog wel wat vragen over de juridische houdbaarheid’.