De beheerder van de Zeeuws-Vlaamse havenregio spreekt van ‘een belangrijke mijlpaal’ voor de fusie die begin 2018 tot stand kwam. Toen al werd aangekondigd dat er uniforme tarieven voor het hele havengebied zouden komen. Het nieuwe stelsel is volgens NSP in nauw overleg met de klanten tot stand gekomen.

Een zeeschip dat het havengebied bezoekt, betaalt vanaf volgend jaar een basisprijs, het ‘Basisticket’, op basis van de brutotonnage. Dat omvat de toegang tot en het verblijf in de haven, het gebruik van het haveninformatiesysteem en toegang tot de sluisplanning in Terneuzen. Daarbij komt een tarief per overgeslagen ton, dat daalt naarmate het volume stijgt. ‘Groene’ schepen met een ESI-certificaat krijgen korting.

Niet geïndexeerd

De komende twee jaar worden de tarieven niet geïndexeerd, wat neerkomt op een bevriezing. De afgelopen twee jaar heeft NSP de tarieven met een percentage onder de inflatie verhoogd. Voor Vlissingen en Terneuzen stijgen de tarieven dit jaar met 2% en die voor Gent met 0,6%. In 2019 was deze verhouding omgekeerd.

Volgens NSP lijdt het systeem tot een gelijker speelveld omdat iedere havengebruiker binnen een bepaald segment evenveel gaat betalen. Ook ontvangen ze voortaan maar één in plaats van twee facturen. Naast de volumekorting komt er er een frequentiekorting.