Toen de coronacrisis begon, startte u in uw nieuwe rol. Hoe was dat?

De IT-afdeling was al maanden bezig om het thuiswerken te vergemakkelijken. Zo werkten we al in de cloud en was er veel ervaring in het werken met Microsoft Teams. Het thuiswerken ging dus eigenlijk best soepel en was voor ons niet iets volkomen nieuws. We waren achteraf gezien goed voorbereid op zo’n omslag. Er was een werkgroep ingericht die zich lange tijd heeft beziggehouden met het optimaliseren van werkplekken. Die groep heeft zich vanaf het moment dat we thuis moesten gaan werken, gericht op de werkplek thuis. Dus we konden in heel korte tijd een verstelbaar bureau, bureaustoel en een grote monitor thuis krijgen. Dat maakte het thuiswerken gelijk heel fijn.

Waarom heeft u voor deze nieuwe rol gekozen?

Ik heb een achtergrond in de advocatuur en was jaren werkzaam in vastgoed en projectontwikkeling op de Amsterdamse Zuidas. Uiteindelijk zocht ik naar een betere balans tussen werk en privé en kwam ik uit bij Port of Amsterdam. Daar startte ik als jurist. Al snel ben ik overgegaan naar Project Management Office waar ik een energieproject opzette: het realiseren van 100.000 vierkante meter zonnepanelen in de haven. Daarna werd ik verantwoordelijk voor een cybersecurity-programma voor het Noordzeekanaalgebied en daar kwam ik steeds meer in aanraking met de IT-afdeling. De ontwikkeling, de impact en het belang van digitalisering waren voor mij de redenen om de stap te maken naar hoofd IT.

Wat vindt u het leukste aan uw nieuwe functie?

Een IT-afdeling zoekt de samenwerking met de business op en denkt mee; het is meer dan alleen faciliteren. Voorbeelden hiervan zijn de sluisplanning, het aanbieden van een platform voor het tracken van duwbakken, waardoor partijen zien waar hun bakken liggen, en het mogelijk maken van automatische inning van havengelden. Het veelzijdige van mijn functie is leuk. Digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol in de maritieme keten. Ik kan op alle vlakken in de keten een bijdrage leveren.

Kantoormedewerkers van Port of Amsterdam moesten in een klap totaal over op het online werken. Wat was uw rol daarin?

Het hoofd operatie van de IT-afdeling is verantwoordelijk voor de hardware en migratie met verschillende collega’s bij IT, dus de credits gaan naar die hoek, samen met alle andere mensen van het havenbedrijf die zich daarmee bezig hebben gehouden. Mijn rol op dit gebied zie ik als het aanmoedigen van collega’s om af en toe lekker naar buiten te gaan. Ik merk zelf dat mijn agenda heel snel volloopt. Als je niet oplet, ben je de hele dag aan het videobellen. Het is belangrijk om in te plannen dat je even buiten dat rondje maakt. Er moet een moment zijn om te reflecteren op gesprekken die je hebt gehad. Bovendien werk je efficiënter als je pauzes neemt.

Belle Webster

Hoe belangrijk is cybersecurity voor het Amsterdamse havenbedrijf?

Twee jaar geleden is het cybersecurity-programma voor het Noordzeekanaalgebied gelanceerd. Een van de onderdelen was het vergroten van het bewustzijn op het gebied van cybersecurity. Op dit onderdeel hebben we een aantal mijlpalen behaald. Zo hebben we een meldpunt ingericht voor bedrijven die cyberdreiging of een incident ervaren waarvan de impact op de omgeving groot kan zijn. De bedrijven blijven zelf verantwoordelijk voor het oplossen hiervan. Daarnaast hebben we een Information Sharing and Analysis Centre opgericht. Hierin wisselen verschillende publieke en private partijen informatie uit over cyberincidenten en -ontwikkelingen. Het havenbedrijf heeft hierin een faciliterende rol door partijen met elkaar te verbinden.

Wat zijn de leuke aspecten van thuiswerken?

Dat ik mijn baan ben gestart vanuit huis heeft zo zijn voordelen gehad. Ik kende iedereen van de IT-afdeling al, maar ik had met mijn nieuwe collega’s nog nooit een uur lang één op één verdiepende gesprekken gehad. Daar konden we nu tijd voor vrij maken door beeld te bellen met elkaar. Daarnaast drinken we twee keer per week een kwartier koffie met elkaar, met de regel dat het niet over werk mag gaan. We starten de week met een half uur beeldbellen over wat er de aankomende week op de planning staat. Normaal gesproken als je bijvoorbeeld een onbekende afkorting hoort, moet je vragen wat het inhoudt, maar nu kan ik op twee schermen gewoon even googlen wat het betekent. Dat is best handig.

En wat vindt u minder leuk aan thuiswerken?

Ik mis de spontane praatjes met mijn collega’s. Het valt niet in te plannen dat je een paar minuten even met elkaar praat bij het koffieapparaat. Vanuit onze communicatie-afdeling wordt wel veel gedeeld, zoals video’s en vlogs van onze directie. Daar kijk ik ook echt naar uit, om een collega te horen praten en echt in beweging te zien.

Hoe heeft u deze periode al met al beleefd?

De samenwerking online werkte prima, maar juist als je in een nieuwe rol werkzaam bent, zou het natuurlijk fijn zijn om mensen vaker te zien en gezamenlijk in sessies te zitten. Sporten is in deze tijd belangrijk geweest voor mij. Toen we werden opgeroepen om zoveel mogelijk binnen te blijven, heb ik mijn sportfiets verbouwd tot een soort spinningfiets. Het is heel lekker om in een half uurtje even goed je energie kwijt te kunnen. Daarnaast train ik twee keer per week, ‘s ochtends vroeg voordat de werkdag begint, in het Vondelpark. De training is een soort mix van kettlebell en bootcamp. Ook maak ik wandelingen met mijn hond.

Wat heeft u geleerd van de coronacrisis?

Ik denk dat thuiswerken gebruikelijker gaat worden. Niet iedereen was er een even grote fan van, maar het is nu zichtbaar dat het goed werkt. Ik denk niet dat de situatie van fulltime thuiswerken ideaal is, maar bijvoorbeeld twee dagen per week heeft zijn voordelen en is plezierig. Ik merk dat mensen geneigd zijn thuis harder te werken. Vanuit mijn rol moet ik ervoor zorgen dat werknemers voldoende ontspanning pakken en elkaar blijven opzoeken. Niet alleen met collega’s binnen de afdeling, maar binnen de hele organisatie. De verbinding en samenwerking tussen IT en business is van belang om de doelen uit het strategisch plan van Port of Amsterdam te realiseren.