Sinds CargoSnap drie jaar geleden werd opgericht, heeft het bedrijf volgens oprichter Marcel Merkx de klassieke route van een start-up afgelegd. ‘In het eerste jaar zijn we vooral bezig geweest met het omzetten van het idee naar een product. Het jaar daarna zijn we gaan kijken of er een markt was voor dat product. En vorig jaar hebben we over het businessmodel nagedacht.’ CargoSnap-klanten betalen na een gratis proefperiode van een maand een vast bedrag per maand voor een basislicentie. Daarmee mogen ze de app op tien mobiele apparaten gebruiken en kunnen ze onbeperkt foto’s, documenten en checklists invoeren. ‘We zijn dit jaar ingegaan met het idee om hard door te groeien. Maar inmiddels blijkt 2020 een veel uitdagender jaar dan verwacht. In het begin van de coronacrisis betekende het voor ons even pas op de plaats, maar na de eerste schok bleek dat onze klanten bij ons bleven en we bovendien nieuwe klanten kregen.’

In het oprichtingsjaar bestond het bedrijf uit twee man. Dit jaar begon CargoSnap met zijn vieren, maar inmiddels zijn er nu tien medewerkers actief. Merkx hoopt eind dit jaar een team van twaalf mensen te hebben. ‘Momenteel hebben we meer dan honderd klanten. Meer dan de helft van onze omzet halen we nu buiten Nederland. De teamgroei hebben we zelf weten te bekostigen.’

Forse investering

Het is volgens Merkx voor CargoSnap een markeerpunt dat investeerder Rotterdam Port Fund een belang heeft genomen in het bedrijf. ‘Nu zijn we in staat om met een forse investering de wereldwijde markt op te gaan: Noord-Amerika, Zuid-Amerika en andere landen in Europa. Het is een heel flink bedrag. Hoeveel? Laten we zeggen dat we meer dan een miljoen kunnen investeren. Daarnaast zorgt Rotterdam Port Fund voor erkenning voor ons product, met een wereldwijde uitstraling.’

De grootste bedreiging voor CargoSnap is dat de logistiek professionals het product van Merkx niet als prioriteit in hun bedrijfsvoering zien. ‘Als een ondernemer last heeft van personeelsgebrek doordat het coronavirus rondwaart op zijn vestiging, wordt er eerder voor zo’n probleem een oplossing gezocht dan dat de ondernemer een nieuw product aanschaft.’

‘Proof of Condition’

Merkx over de markt waarin CargoSnap zich bevindt: ‘De toepassing van het vastleggen van de staat van de lading is vooral belangrijk voor ondernemingen die lading afhandelen. Daarbij ligt er meer nadruk op terminals en warehouses dan op de vervoerder. We richten ons onder andere op wegvervoer, watervervoer en intermodaal vervoer.’ Binnen de logistiek moet iedereen wel iets vastleggen van de staat van de lading. CargoSnap noemt dat ‘Proof of Condition’. Het is iets wat bijna elke logistiek ondernemer doet. Lading raakt wel eens beschadigd, vooral bij het overladen. Daarom focussen warehouses en terminals zich op zogenaamde Proof of Condition inspecties. Wanneer lading binnenkomt of weggaat, inspecteert het warehouse de lading op visuele schade. Vaak moet deze inspectie door foto’s, documenten en checklists worden gedocumenteerd en gedeeld.

Merkx geeft een praktijkvoorbeeld dat vaak voorkomt. ‘Een container wordt geladen met big bags. Aan de ontvangende kant worden de goederen gelost en zijn de big bags gescheurd. Dan volgt meestal de hamvraag: wie moet de schade betalen? Als een logistiek ondernemer kan laten zien dat het laadproces in overeenstemming met afspraken is afgehandeld, geldt het risico dat de ontvangende partij geaccepteerd heeft, en is de extra rekening dus voor de ontvanger. Als de big bags beschadigd in de trailer of container worden gezet, moet diegene dat eerlijk aangeven. Wat onze klanten merken, is dat de heftruckchauffeur minder schade maakt, omdat de chauffeurs moeten laten zien dat alles correct is gedaan. De schadeclaims én feitelijke schadegevallen gaan omlaag.’

Drones

Volgens Merkx heeft 99% van de markt geen echte oplossing voor dit probleem. ‘Veel bedrijven improviseren een oplossing en als er al WMS-en zijn die deze oplossing bieden, zijn die vaak duur en te ingewikkeld om te implementeren.’

‘Als ik denk aan onze concurrentie, zijn er de afgelopen twee jaar wel wat digitale producten bijgekomen. Er gebeurt natuurlijk ook veel in het magazijn op het gebied van digitalisering, waaronder de opkomst van robots en drones. Maar dat zijn complexe digitale oplossingen in het topsegment, die veel warehouses niet kunnen betalen. 98% van de warehouses is nog behoorlijk conventioneel aan het werk.’ Zo wordt de staat van de lading vaak vastgelegd met een digitale camera. Of wordt er een foto gemaakt met de mobiele telefoon en wordt die vervolgens via bijvoorbeeld WhatsApp gedeeld zonder overzichtelijke dossierfunctie.

Merkx: ‘De niche van ons bedrijf is dat elke mobiele telefoon geschikt kan worden gemaakt voor logistiek gebruik, door ondersteuning van een barcodescanner of een scanner die het kenteken van een vrachtauto of container registreert.’ Volgens Merkx zorgt het georganiseerde systeem met eigen dossiervorming met foto’s, checklists en documenten ervoor dat informatie niet verloren gaat.