Wat is de ‘elevator pitch’ van eYARD?

Onproductieve verplaatsingen van containers op containerterminals kosten terminalexploitanten meer dan 17 miljard euro extra. Wij gebruiken kunstmatige intelligentie om die onproductieve bewegingen te verminderen en exploitanten van containerterminals zodoende te helpen hun operationele efficiëntie te verbeteren en de kosten te verlagen.

Hoe kan het dat er zoveel van die onproductieve verplaatsingen zijn?

Grotere schepen zetten de terminalexploitanten onder druk, terwijl de exploitanten juist zo efficiënt mogelijk willen werken en tegelijkertijd de kosten willen verlagen. Operators moeten innoveren en technologie gebruiken om de concurrentie voor te blijven. eYARD biedt de technologische oplossing door zijn gepatenteerde algoritme, dat ervoor zorgt dat het aantal onproductieve bewegingen in de terminal wordt verminderd.

Hoe onderscheidt u zich van de concurrentie?

Ons systeem is volledig machinaal aangedreven. Er is geen sprake van een menselijke tussenkomst. Dit maakt een optimalisatieproces mogelijk met minder fouten en veel snellere rekenmogelijkheden. We laten de machine het werk doen en komen zo met de optimale oplossing voor de operator.

Wat is het verdienmodel?

We zijn een SaaS-bedrijf. SaaS staat voor ‘Software with a Service’. Onze software wordt als een online dienst aangeboden. De klant hoeft de software niet aan te schaffen, maar sluit een contract per maand af. Wij zorgen voor installatie, onderhoud en beheer. We werken met het ‘pay-per-use’ businessmodel. Bij dit model betaalt de klant voor de service van een product, maar niet voor het product zelf. De maandelijkse abonnementskosten zijn gebaseerd op het werkelijke aantal containerbewegingen van de operator.

Hoe bent u op het idee gekomen om dit bedrijf op te richten?

Een van de mede-oprichters heeft meer dan twintig jaar ervaring in containerterminals en kwam er al snel achter dat door toepassing van de nieuwste technologie in andere industrieën, een oplossing als eYARD een game-changer zou kunnen zijn in deze branche.

Wat is uw ambitie?

De meest innovatieve en duurzame oplossing bieden waarmee onze klanten de toekomst van de wereldhandel kunnen leiden.

Hoe bent u aan startkapitaal gekomen?

eYARD werd tot en met september dit jaar gefinancierd door de mede-oprichters. In oktober 2020 sloten we onze eerste startkapitaal-deal met een internationale ‘Venture Capital’ firma: 500.000 euro. Een ‘venture capitalist’ is actief in het meer risicovolle segment van de markt. Zij verstrekken kapitaal aan start-ups en scale-ups.

Waar staat het bedrijf over twee jaar?

Wij geloven dat innovatie en technologie het leven en werk van mensen over de hele wereld kunnen verbeteren. Ons doel is om binnen twee jaar onze oplossing te integreren op twintig terminals over de hele wereld.

En wat zijn jullie plannen voor de korte termijn?

eYARD heeft een klantgerichte cultuur. We werken aan diverse proeven om onze producten uit te testen met verschillende terminaloperators. Met deze pilots laten we zien hoe onze technologie werkt en wat de voordelen zijn van het gebruik van dergelijke technologie in de terminalruimte. We zijn hier nu 100% op gefocust. Hopelijk sluiten de komende maanden nog meer terminaloperators aan.

Welke lessen hebt u onderweg geleerd?

In deze moeilijke tijden hebben we de coronapandemie ervaren als een enorme kans om de manier waarop we dingen doen te verbeteren en om te gaan met complexe problemen. Degenen met een langetermijnvisie en de ambitie om te innoveren, komen sterker uit deze mondiale crisis.

Bedrijfsnaam: eYARD
Oprichtingsdatum platform: april 2019
Aantal werknemers: 5
Volume: Omdat eYARD een SaaS-bedrijf is, meet het niet hoeveel producten per maand verkocht worden.
Gedane investering: 750.000 euro