In een eerste fase krijgt de terminal een nieuwe ruim 500 meter lange kade met vijf kadekranen, die schepen met 25 containers in de breedte aankunnen. Dat is goed voor een uitbreiding van de huidige overslagcapaciteit van 1,4 miljoen teu met 300.000 teu. De groep meldt niet wanneer de uitbreiding in gebruik genomen moet kunnen worden.

Spoorcapaciteit

Ook voor spoordochter Hannibal staan er uitbreidingen op het programma. Vanaf volgend jaar wordt het aanbod naar met name Rotterdam en het Verenigd Koninkrijk uitgebreid. De multimodale vervoerder speelt daarmee in op de uitbreiding van de spoorcapaciteit via de Gotthard-route. Daarbij gaat het vooral om zogenoemde continentale lading, die niet per schip wordt aan- of afgevoerd.

Verder wordt begin volgend jaar een omvangrijke uitbreiding van de terminal in het Marokkaanse Tanger in gebruik genomen, de Tanger Alliance Terminal. Die beschikt over 800 meter kade met acht kadekranen (24 breed), goed voor een overslagcapaciteit van anderhalf miljoen teu per jaar. Contship/Eurogate heeft een belang van 40% in de terminal.