Het doel is in eerste instantie om zoveel mogelijk data te verzamelen. Terberg heeft voor het testen de locaties van UWT in de Waalhaven gekozen vanwege de continue operatie en het nabijgelegen waterstoftankstation in Rhoon.

Volledige dag

Het brandstofcel- en waterstofopslagsysteem van de trekker is ontwikkeld door Zepp Solutions. In samenwerking met de trekkerfabrikant heeft dit geleid tot het eerste prototype. De trekker draait op de depots van UWT mee in de dagelijkse operaties naast de de andere, door diesel aangedreven, trekkers. Het prototype is uitgerust met vier waterstoftanks waarmee in totaal 14,4 kilo waterstof onder een druk van 350 bar druk kan worden meegenomen. Genoeg voor een volledige dag in de zware werkomstandigheden van de haven, aldus Zepp Solutions.

De waterstoftrekker is ontworpen om dezelfde (of een grotere) trekkracht te leveren als conventionele dieseltrekkers, maar dan zonder uitstoot en zonder het geluid van verbrandingsmotoren. Het project wordt ondersteund door de DKTI-transport subsidieregeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Last mile

Commercieel manager Willem Beskers van de Waalhaven Group ziet de trekker als een nieuwe stap in de ontwikkeling van emissieloos multimodaal transport. ‘De terminaltrekkers van Terberg zijn ideaal voor het lastmile-transport, het vervoer over korte afstanden van en naar onze terminals.’