De vaste bulk steeg in de eerste negen maanden van dit jaar met 33,5% tot 1,3 miljoen ton. Door de infrastructurele projecten in de haven en in de regio groeiden vooral de volumes zand en grind. De vloeibare bulk steeg met 42,1% tot 10,4 miljoen ton. Dit komt voornamelijk door de groei van het aandeel lng in de voorbije negen maanden van 86,8% met een totaal volume lng van 9,2 miljoen ton.

Ro/ro

Tegenover de groei van de bulkgoederen staan forse verliezen van het ro/ro-verkeer. De roll-on/roll-off trafiek in de haven van Zeebrugge krijgt het hard te verduren tijdens de coronacrisis. De auto-industrie kent een terugval, waardoor het behandelen van nieuwe wagens in de haven van Zeebrugge 32,4% daalde. De sector eindigt na negen maanden op een verlies van 19,9 % ten opzichte van vorig jaar met een totaal tonnage van 9,9 miljoen.

Maar er vallen ook klappen in het stukgoed, dat daalde met 31,1% tot ruim 473.000 ton. De afgelopen jaren is er een daling zichtbaar in het stukgoed. Dit heeft te maken met de switch in de verscheping van papierproducten, van stukgoed naar containers.

Containers

De containertrafiek kende een groei van 10,9% naar een totaal volume van 13 miljoen ton. Door de coronacrisis waren er een aantal deepsea-annuleringen. Maar de deepsea-diensten, de shortsea-diensten en de estuaire vaart noteerden een groei van respectievelijk +65,7%, +22,9% en +58%.

Het passagiersvervoer in de haven van Zeebrugge ligt nagenoeg stil vanwege de huidige restricties op reizen. De haven ontving na 11 maart geen enkel cruiseschip meer en ook op de ferryschepen is het aantal passagiers beperkt.