De ACM zegt geen grote effecten op de concurrentie als gevolg van deze overname te zien. De markt voor de overslag van containers van diepzeecontainerschepen is volgens de mededingingsautoriteit concurrerend genoeg.

Sterke positie rederijen

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Er blijft na de overname voldoende concurrentie in deze sector tussen de drie overslagbedrijven in de Rotterdamse haven, die verder wordt aangejaagd door de sterke positie van grote zeerederijen. De concurrentie zorgt voor scherpe prijzen, goede dienstverlening en innovatie. De overname zorgt maar voor een kleine verandering in het hele speelveld.’

Door de overname wordt APM Terminals Rotterdam onderdeel van Hutchison Ports, waar ook ECT deel van uitmaakt. ECT is eigenaar van de ECT Delta terminal en de ECT Euromax terminal. Overslagbedrijf APM Terminals blijft ook na de verkoop van de containerterminal actief in de Rotterdamse haven. APM Terminals heeft namelijk ook een terminal op de Tweede Maasvlakte. Het derde overslagbedrijf in de Rotterdamse haven is Rotterdam World Gateway met een grote containerterminal op de Tweede Maasvlakte.

Marktaandeel

De ACM heeft vooral gekeken naar de concurrentie bij overslagdiensten van containers die direct doorgaan naar bestemmingen elders in Europa. Veel containers gaan vanuit de Rotterdamse haven via weg, spoor of binnenvaart naar bijvoorbeeld België, Duitsland en Frankrijk. Uit het onderzoek van de ACM zou blijken dat het marktaandeel van Hutchison, waar ECT deel van uitmaakt, door de overname maar beperkt toeneemt. Daarom verwacht de mededingingsautoriteit geen grote gevolgen voor de concurrentie.

De zeerederijen zijn veelal verenigd in allianties en opereren wereldwijd. Daarbij maken ze gebruik van meerdere havens en containerterminals van verschillende overslagbedrijven. ‘Dat maakt dat er sterke concurrentie is en blijft tussen de containerterminals in de Rotterdamse haven en ervaren de overslagbedrijven ook nog concurrentiedruk van overslagbedrijven in andere zeehavens’, aldus de ACM in een toelichting.

Zeerederijen staan volgens ACM positief tegenover de overname en verwachten dat de overname leidt tot extra overslagcapaciteit. Ook overslagbedrijven verwachten dat de onderlinge concurrentie als gevolg van de overname groter wordt, aldus de mededingingsautoriteit.

OR

Ondanks het groene licht van de ACM, is de overname nog geen gelopen race. De ondernemingsraaad van APMTR moet ook nog toestemming geven, en die wil eerst harde voorwaarden voor het personeel.

Hutchison Ports, dat ook de aangrenzende ECT Delta Terminal in handen heeft, wil APMTR na de voorgenomen overname automatiseren. Het personeelsbestand wordt daarbij teruggebracht van zo’n 600 tot ongeveer 350 werknemers. Hutchison heeft al de garantie afgegeven dat de eerste vier jaar na de overname niemand gedwongen zal worden ontslagen.