Wanneer een schip in een sluis aanmeert, worden er ‘heaving lines’, of werplijnen, aan de meertouwen vastgemaakt en aan wal gegooid door de matrozen op het dek. Hierdoor kunnen de logge meertrossen op de kade worden getrokken en rond de bolders worden vastgelegd. Om makkelijker te kunnen gooien, worden de werplijnen verzwaard door een compacte knoop, of een ‘monkey fist’.

1200 zakjes

Om de werplijnen te verzwaren, gelden bepaalde regels, maar soms hangen er toch gevaarlijke voorwerpen aan. Metalen bouten of moeren bijvoorbeeld. Illegaal verzwaarde werplijnen snijden de bootmannen af en het schip krijgt een proces-verbaal. In de toekomst kan de haven van Antwerpen direct een oplossing aanbieden door op dat ogenblik zandzakjes te geven.

Binnenkort worden er zo’n 1200 zakjes geproduceerd door maatwerkbedrijf, ook wel sociale werkplaats, Werminval. De zakjes worden verdeeld over de verschillende sluizen en door de Port Authority Officers in het Antwerpse havengebied.

Trots

Port of Antwerp legt in een YouTube-filmpje uit dat de zandzakjes voor én door bootmannen zijn gemaakt: het idee is ontstaan op de werkvloer. De zakjes worden gevuld met zand door de bootmannen van de haven van Antwerpen, samen met hun assistent verkeersleiders. Port of Antwerp hoopt de zakjes binnenkort regelmatig voorbij te zien komen op de kade.

Voor Port of Antwerp is veiligheid een topprioriteit en de haven zegt dan ook met trots de schouders te zetten onder deze uitvinding.