Na recente cyberaanvallen op de Franse containerrederij CMA CGM, de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de Britse ferrymaatschappij Red Funnel is beveiliging van IT-systemen een ‘hot topic’.

Thuiswerken

Zeker nu veel werknemers thuiswerken, wordt het een nog grotere uitdaging om een IT-systeem goed beveiligd te houden. Ton van der Leer, operations manager van EMO Dry Bulk Terminal, vertelde op de bulkconferentie dat zij een back-up-plan hebben. ‘Als het systeem bij ons uitvalt, kunnen wij terugschakelen naar handmatig werk. Maar er blijft altijd een risico om gehackt te worden. Dat geldt voor de geautomatiseerde kranen net zo zeer als voor de systemen op kantoor. Wij nodigen externe partijen uit die gespecialiseerd zijn om hacken tegen te gaan. Laatst liepen we nog tegen een dingetje aan dat zij meteen hebben opgelost.’

Die geautomatiseerde kranen van EMO zijn vooral in huis gehaald omdat de gemiddelde leeftijd van het personeel 51 jaar is, aldus Van der Leer. ‘Elk jaar verlaten tien tot twintig medewerkers ons bedrijf om van hun pensioen te genieten. Automatisering vult deze lege plekken op. Ook komt het de productiviteit ten goede.’

Geen cadeaus

Managing director Jan de Wit van European Bulk Terminals (EBS) stelde Van der Leer de vraag: ‘Wat zijn de effecten van automatisering?’ Van der Leer reageerde: ‘Minder schade. Maar de hoeveelheid ton per uur is een lager aantal dan in de handmatige modus: 20%. Aan de andere kant is een kraanbestuurder niet altijd even fit tijdens zijn werkzaamheden. Daar heeft een geautomatiseerd systeem nooit last van. Dus gemiddeld is er wat dat betreft niet veel verschil tussen handmatig en geautomatiseerd.’

De coronacrisis heeft vanzelfsprekend ook de droge bulk terminals geraakt. Director of operations Willem Maertens van droge bulk terminal OVET sprak in het Bilderberg Parkhotel over de maatregelen die hij getroffen heeft om de crisis te overleven. ‘Onze mensen werken zoveel mogelijk thuis en de mensen die dat niet kunnen, moeten de anderhalve meter afstand bewaren. Het is bij ons voorlopig ook niet meer toegestaan om cadeautjes te geven met verjaardagen, iets wat bij ons eigenlijk gebruikelijk is.’

De regels bij OVET zijn strenger geworden sinds een personeelslid van OVET twee weken geleden positief testte op corona. ‘Alleen wanneer het noodzakelijk is, mag personeel nu nog naar kantoor komen. Zover gingen we eerder nog niet. De server kon het eerst niet aan dat zoveel mensen tegelijkertijd thuis gingen werken. Maar dat probleem is door ICT inmiddels opgelost.’

Snelheid

De emissiedoelen voor de droge bulk sector zijn uitdagend, aldus Trevor Crowe van Clarksons Research, via een livestream aanwezig op de conferentie. ‘Er is nog genoeg te doen. Het aanpassen van de snelheid van een schip vergeten de mensen vaak in de strijd voor verduurzaming. Terwijl dat iets is wat iedereen kan doen. Het zit niet altijd in ingewikkelde aanpassingen.’

Crowe zegt dat in de bulksector heel weinig schepen op alternatieve brandstof varen. ‘Het is de verantwoordelijkheid van de scheepseigenaren om de toekomst van de droge bulk sector te vergroenen. De coronacrisis maakt het allemaal nog moeilijker voor de eigenaren. Voor de crisis had de scheepvaart het al zwaar. Nu is de uitdaging nog groter. Op dit moment is er geen perfecte oplossing om te verduurzamen.’

Rotterdam-Amsterdam

De havens in Rotterdam en Amsterdam zetten zich beide in om te verduurzamen. Zo vertelt Aranka van Strien, business manager Dry Bulk van Port of Rotterdam, over de route die Rotterdam aflegt om een groenere haven te worden. ‘Zo komt elektriciteit nu voornamelijk uit kool en gas, maar zijn we op weg naar blauwe waterstof. Dit kan niet van de ene op de andere dag gerealiseerd worden. 2050 is het doel.’

Job van der Kroft, commercial manager Energy van Port of Amsterdam, zegt dat de Amsterdamse haven proactief bezig is om ervoor te zorgen dat terminals minder kool opslaan. ‘Het groener maken van de haven is een uitdaging voor de haven zelf, maar ook voor terminals en brandstoffen-bedrijven.’
Zowel Van Strien als Van der Kroft ziet biomassa niet als de eindoplossing om te verduurzamen, maar wel als een tijdelijke oplossing. Volgens hen is biomassa absoluut nodig.

DBTG
DBTG is een belangenvereniging die openstaat voor alle eigenaren en exploitanten van terminals voor droge bulk wereldwijd. DBTG biedt een forum en een stem voor een mondiale, maar sterk gefragmenteerde industrie die van belang is voor de handel over zee, het transport en andere klanten van droge bulkgoederen.
DBTG en Feport breiden hun samenwerking uit
De Federation of European Private Port Companies and Terminals (Feport) en de Dry Bulk Terminals Group (DBTG) hebben besloten hun krachten te bundelen om de bekendheid van de vrachtafhandelingsindustrie en in het bijzonder de bulkterminals te versterken. Feport behartigt de belangen van een grote verscheidenheid aan terminalexploitanten en stuwadoorsbedrijven die operaties en activiteiten uitvoeren via 425 terminals in de zeehavens van de Europese Unie. Beide partijen hebben hun toezegging om samen te werken bezegeld door een memorandum van overeenstemming te ondertekenen.
De organisaties hebben gemeenschappelijke belangen met betrekking tot verschillende aspecten van over zee vervoerde droge bulkgoederen. Bijvoorbeeld handel, haven- en terminalafhandeling, interactie met maritieme operators (scheepsexploitanten onder andere) en achterlandvervoerders. De samenwerking tussen de twee organisaties omvat diverse activiteiten, waaronder de uitwisseling van informatie, de coördinatie van activiteiten en het samen optreden om problemen aan te pakken.