De schepen maakten een draai van 180 graden in de Amazonehaven en lieten om precies 1 voor 12 hun hoorns klinken: de klaagzang van de binnenvaartschippers.

‘Dit protest is symbolisch. Het hoorngeschal is om precies 1 minuut voor 12, omdat het voor de binnenvaart ook echt 1 voor 12 is’, vertelt Petric Dubbelman. ‘De draai van 180 graden maken we omdat we hoorndol worden van de congestie.’ Volgens Dubbelman spreken hij en zijn vloot namens vele containerbinnenvaart-operators.

Probleem

Het probleem is niet nieuw. ‘Er is al zoveel over gesproken, maar een structurele oplossing of minimaal een vooruitzicht daarop is er nog steeds niet. We hebben herhaaldelijk problemen met de wachttijden, en de kosten die daarmee zijn gemoeid rijzen de pan uit.’

Het protest vloeit voort uit een opeenstapeling van incidenten. ‘Voor de barge operators is de maat nu vol.’ Zij willen niet nog langer ‘kind van de rekening’ zijn.

Maar hoe is het zo gekomen dat zelfs na afspraken de vertragingen zover oplopen? ‘Het is sowieso druk in de haven, ook omdat de zeeschepen steeds groter worden. Je hebt nu schepen van 24.000 teu en er komen nog grotere aan. Daar zijn we allemaal heel erg blij mee, ook de binnenvaart uiteraard. Maar juist daarom moet er een betere balans komen tussen enerzijds de deepsea volumes en anderzijds de volumes die minimaal nodig zijn om een en ander per binnenvaartschip aan- of af te voeren. Aan die balans ontbreekt het bij de congestie-terminals helaas, en de binnenvaart trekt daarbij aan het kortste eind. De coronacrisis speelt ook een rol in de toegenomen vertragingen. Aan die invloed kan uiteraard niemand iets doen.’

Slechte planning

Volgens ingewijden is slechte planning bij de terminals de grote boosdoener. Er komen toch meer containers dan verwacht naar Rotterdam, terwijl de terminals juist hebben afgeschaald. Ook lopen grote containerschepen regelmatig uit hun schema en ontstaat er congestie bij de afhandeling als twee van dergelijke giganten kort na elkaar binnenkomen, zo schetsen enkele andere barge operators.

Dubbelman benadrukt dat het protest ‘primair’ niet is gericht tegen een bepaalde terminal, maar tegen het systeem. Lees: de eerder genoemde onbalans.

Er zijn terminals die hun zaken wel op orde hebben, maar andere hebben vertragingen, aldus Dubbelman. ‘Alleen al mijn eigen organisatie had vorige week zes eenheden in de wacht en zelfs geblokkeerd liggen op diverse congestie-terminals. Een rondje langs collega-operators bevestigt de algemene problematiek en non-performances. We stoeien er schijnbaar allemaal mee.’

Ook al doen de binnenvaart en de terminals hun uiterste best, ergens zit er iets fout, aldus de barge operator. ‘De binnenvaart heeft in mijn ogen de minste invloed op het proces. Wij doen er alles aan om de volumes zoveel mogelijk te bundelen of proberen wekelijks met collega-operators lading uit te wisselen. Maar uiteindelijk hebben we wel die terminal keihard nodig om een container aan boord te zetten of uit een schip te halen. Het hele systeem moet goed functioneren.’

Ook de wegvervoerders lieten vorige week al weten de wachttijden beu te zijn en aan acties te denken.