Directe aanleiding voor de huidige onvrede zijn lange wachttijden voor de terminal van RWG. Woensdag zagen chauffeurs die een tijdslot wilden boeken via de app van RWG, dat alle slots al vol of vrijwel vol zaten. Het gevolg is dat het parkeerterrein bij de terminal, waar plek is voor enkele honderden trucks, inmiddels overvol is met wachtende chauffeurs.

Volgens eigen rijder Rene Lindeman is het wat vele wegvervoerders betreft ‘nu helemaal klaar’. ‘Zij kunnen de hele dag niet meer naar binnen. Zelfs chauffeurs die wel een tijdslot hebben gekregen, staan alsnog uren te wachten om te kunnen laden.’ Het is een klacht die eigenrijdersvereniging VERN van veel meer chauffeurs heeft gehoord. RWG wilde woensdag niet reageren op de onvrede.

Wilde actie

Onder een grote groep vervoerders wordt al gesproken over een wilde actie. Ze overwegen zelfs een blokkade. ‘Als de problematiek aanhoudt, is het niet de vraag of, maar wanneer de boel op slot wordt gegooid.’

De wachttijden bij de terminals worden voor een belangrijk deel veroorzaakt door een capaciteitstekort, vooral voor de tijdslots onder kantooruren. Daarnaast leveren systeemstoringen vertragingen op. De kosten van die uren komen voor rekening van de vervoerders zelf.

Vorige maand luidde koepelorganisatie TLN al de noodklok over de problematiek. ‘De maat is vol’, zei de organisatie toen. ‘Helaas zijn dit soort lange wachttijden geen uitzondering op de regel. Dit bevestigt dan ook de urgentie van onze noodkreet van twee weken geleden’, laat de TLN-woordvoerder weten. ‘Gelukkig erkennen alle partijen dat er structureel lange wachttijden zijn die bestreden moeten worden. Om dat te realiseren, staat er inmiddels met onder andere RWG overleg gepland. Wij hopen zo snel mogelijk op concrete oplossingen waardoor dit soort wachttijden in de toekomst voorkomen worden.’

‘We onderkennen dat indien er structureel lange wachttijden zijn, deze dienen te worden bestreden’, schrijf het Havenbedrijf Rotterdam in een reactie. ‘Dat is in het belang van alle schakels in de logistieke keten, van verlader tot vervoerder. Havenbedrijf Rotterdam roept de betrokken partijen op hiertoe een maximale inspanning te leveren.’