De haven noteert een terugval in de overslag van alle goederenstromen, maar omdat de containeroverslag met een daling van slechts 0,6% goed standhoudt, bleef de schade beperkt, meldt Havenbedrijf Antwerpen. Volgens de havenbeheerder had de containersector in mei en juni mindere maanden, maar was augustus wel een goede maand.

Blank sailings

‘Het aantal geschrapte afvaarten, ofwel blank sailings, zit vanaf augustus in dalende lijn. Rederijen organiseren ook extra aanlopen buiten de gewone vaarschema’s die deels het effect van de blank sailings compenseren’, aldus de havenbeheerder in een ongebruikelijk tussentijdse update. Gewoonlijk worden alleen de kwartaalcijfers gecommuniceerd.

De overslag van breakbulk-lading, niet-gecontaineriseerd stukgoed, kreeg met een daling van 24% wel een harde klap. Volgens het Havenbedrijf zijn ‘de mondiale handelsperikelen sinds 2019’ en het stilleggen van sommige industrieën door de coronacrisis daar debet aan. De overslag van fruit op pallets groeide wel, maar de volumes zijn beperkt. De totale overslag van nieuwe voertuigen daalde met 32%, die van tweedehands voertuigen met 25%, aldus Havenbedrijf Antwerpen.

Wisselend beeld

In de overslag van droge bulk ziet het Havenbedrijf een wisselend beeld. Kaoline, schroot en meststoffen houden relatief stand, terwijl de overige productgroepen, zoals steenkool, onder druk staan en in een dalende lijn zitten. In het segment van de vloeibare bulk daalde de overslag met 7,2%. Bij de olieproducten ziet de havenbeheerder ‘een herstelbeweging vooral aan de afvoerzijde, want de aanvoerzijde hield altijd relatief goed stand’. De overslag van chemische producten daalde in de eerste acht maanden met 6,2% ten opzichte van vorig jaar.

Het Havenbedrijf heeft na overleg met de werkgeverskoepel Alfaport Voka en de Maatschappij Linkerscheldeoever besloten om de coronaregeling voor betalingsuitstel met enkele maanden te verlengen. De havenbeheerder wil zo rederijen, binnenvaartoperatoren en concessionarissen (huurders – red.) ‘in moeilijke omstandigheden blijven ondersteunen’.

De regeling geldt voor domeinconcessies (grondhuur – red.) en voor de zeevaart- en binnenvaartgelden. Concessionarissen moeten wel kunnen aantonen dat ze in het derde kwartaal ‘een fundamenteel omzetverlies, trafiekverlies en/of cashflow probleem hebben’, willen ze ervoor in aanmerking komen.